Advertentie
Advertentie

Toshiba brengt opnieuw notebooks met pit op de markt

(tijd) - Ooit was Toshiba de absolute heerser op het notebook-terrein en veruit marktleider. Maar de jongste jaren was het bedrijf nergens meer, het zag zijn marktaandelen over heel de wereld kompleet ineenstorten. Een gebrek aan innovatie gekoppeld aan een zwakke marketing lag aan de basis hiervan. Sedert vorig jaar werken de Japanners echter opnieuw met volle overgave aan hun heropstanding, en de nieuwe notebooks die zij nu op CeBIT introduceren tonen aan dat het menens is en dat zij binnen de kortste keren hun positie willen heroveren. Wie een jaar of vijf geleden over notebooks sprak, dacht op de eerste plaats aan Toshiba. Het bedrijf was immers niet voor niets marktleider in Europa en het stond bekend om kwalitatief hoogstaande produkten die steeds aan de spits van de technologische vernieuwing liepen. De voorbije jaren kwam er echter duidelijk sleet op de suksesformule, vooral omdat het innovatievaatje bij Toshiba plots leeg bleek te zijn. Konkurrenten als Dell, AST, IBM en vooral Compaq lieten zich niet pramen en namen gretig de ruimte in die door Toshiba werd open gelaten. Ook de marketingmachine van het Japanse bedrijf bleek te stokken, zodat het binnen de kortste keren veroordeeld werd tot een plaatsje onder de meelopers in de notebook-markt.