Toshiba eist plaats op als volwaardig pc-fabrikant

(tijd) - Wie Toshiba zegt, denkt ongetwijfeld aan draagbare computers want daarin is het bedrijf de onbetwiste marktleider. Maar sedert een aantal maanden doet het ook meer dan loffelijke pogingen om ook in de rest van het pc-segment door te breken met op de eerste plaats een reeks computers bestemd voor het SOHO-segment (Small Office Home Office) en eind dit jaar ook met zware machines voor professionele toepassingen. Dat alles in het kader van zijn strategie om tegen 2001 de derde pc-fabrikant ter wereld te worden.De cijfers die marktonderzoeker Dataquest in februari publiceerde, lieten aan duidelijkheid niets te wensen over: Toshiba was vorig jaar afgetekend marktleider op de Europese markt voor draagbare computers met een marktaandeel van 24,7 procent in eenheden en 23,7 procent in waarde - een stevige stijging tegenover respectievelijk 18,1 en 20,5 procent in '95. Op de tweede plaats kwam Compaq met 15,6 procent in aantallen en 17,5 procent in omzet, gevolgd door IBM met resp. 11,3 en 15,2 procent. Ook in ons land toonde de Japanse fabrikant zich heer en meester met een marktaandeel in aantallen van 29,2 procent, gevolgd door Compaq met 22,4 en IBM met 10 procent. Algemeen bekleedt Toshiba thans de zevende plaats in de personal computer industrie, 'maar onze strategie is duidelijk', stelt Tom French, marketingdirecteur voor Europa: 'wij willen onze nummer één positie in de notebooks behouden maar tegelijkertijd ook in de andere desktopsegmenten doorbreken. Over twee jaar willen wij al opklimmen naar de top vijf van de pc-fabrikanten, en in het jaar 2000 willen wij bij de top drie behoren'.