Advertentie
Advertentie

Touring zorgt voor doorbraak in directe verkoop autoverzekeringen

(tijd) - De Belgische markt voor autoverzekeringen zal in de komende maanden grondig van aanschijn veranderen. Begin 1995 gaven enkele grote verzekeraars het startschot met de invoering van nieuwe, scherpe tarieven. De bonus-malusregeling en minimumpremie staan 'Europees' ter discussie. Binnenkort komen er ook revolutionaire veranderingen inzake schaderegeling. De autoverzekeringsmarkt krijgt volgend jaar zo goed als zeker af te rekenen met de doorbraak van de directe verkoop.Sinds bekend raakte dat Touring Club de verkoop van eigen verzekeringen voorbereidde, is de onrust op de Belgische autoverzekeringsmarkt fors toegenomen. Dat zowat alle belangrijke autoverzekeraars interesse hadden voor samenwerking met Touring, onderstreept het belang van dit nieuwe distributiekanaal. De prijsdruk die de premietarieven almaar lager drukt, noopt tot nieuwe, goedkopere verkoopmethoden. Zowat alle grote verzekeringsgroepen hebben plannen om te starten met de directe verkoop van verzekeringen. Bij bepaalde groepen zijn die plannen ook al in uitvoering. Verzekeringsgroepen als Winterthur, Gan, UAP, Royal Insurance, Axa, Zürich hebben dochtermaatschappijen die verzekeringen verkopen langs de telefoon. Ook banken, zoals de Royal Bank of Scotland, richten directe verzekeringsmaatschappijen op. Vooral autoverzekeringen zijn een dankbaar produkt voor directe verkoop. Het is een verplichte verzekering die voldoende verkoopvolume oplevert. De organisatie van directe verkoop is bijzonder kapitaalintensief en vereist een 'rijpe' markt.