Touroperating weer centraal bij Sun

OOSTENDE (tijd) - De vakantieparken blijven maar geld kosten en nu mede-aandeelhouder Kaufhof de plaat poetst, wil voorzitter Rudolf Vanmoerkerke weer alles op de touroperating zetten. 'We zijn geen luchtvaartmaatschappij, misschien ook geen exploitant van vakantiedorpen, nu moeten we onze touroperating-aktiviteiten versterken en uitbreiden.'Het zal nodig zijn. Tijdens het voorbije boekjaar heeft Sun International NV zowel bij volle dochter Sunair als bij Sunparks - waarin het 46,5% heeft - een kapitaalverhoging doorgevoerd met resp. 350 en 199 miljoen. Een operatie die in de eerste plaats bedoeld was om de verliezen uit het verleden te verwerken, aldus sekretaris Luc Van Geluwe na de algemene vergadering. Sunair, volgens algemeen-direkteur Mark Vanmoerkerke nog steeds het grootste merk en met de meeste vliegvakanties, boekte vorig jaar een nettoverlies van 183 miljoen en het jaar voordien was er al een tekort van 106 miljoen. De winst in de touroperating komt dus opnieuw volledig uit het buitenland, met op kop Groot-Brittannië en Cresta Holidays.