Advertentie
Advertentie

Toyota opende deze week design-centrum in Zaventem

Ryuji Muroya : "Wij willen ons verregaand integreren in Europa' OUDERGEM (tijd) - Toyota, de primus inter pares van de Japanse autokonstrukteurs, heeft dit jaar Europa ontdekt als regio om te produceren. De groep gaat in het Verenigd Koninkrijk twee fabrieken, één voor auto's (Derbyshire) en één voor motoren (Shotton) neerpoten, goed voor een gezamenlijke investering van 840 miljoen pond (zo'n 54 miljard frank). "Op lange termijn willen wij ons verregaand integreren in het Europese bedrijfsleven. Ons Brits projekt is slechts één onderdeel van die strategie,' licht Ryuji Muroya toe. Hij is direkteur Europese aangelegenheden en public relations bij Toyota Motor Corporation in Oudergem. De Brusselse vestiging vervult in feite de rol van Europees hoofdkwartier en liaison office met het moederhuis in Japan. Het filiaal is belast met de koördinatie tussen de verschillende Toyota-vestigingen die over heel Europa verspreid zijn. Er werken zo'n 40 mensen. In Zaventem beschikt Toyota over een technisch centrum, dat in 1987 geopend werd en aan zo'n 30 mensen werk biedt. Japanners en Europeanen voeren daar onder meer testritten en emissietesten uit, niet alleen op eigen modellen. Technisch onderzoek gebeurde echter al voor '87 in Zaventem. Op dezelfde lokatie werd deze week het nieuwe design-centrum van Toyota ingehuldigd, naar verluidt goed voor een investering van 340 miljoen frank. Waarom werden die aktiviteiten hier gekoncentreerd ? Ryuji Muroya : "Brussel is erg geschikt om heel Europa te overzien en om heel het kontinent door te reizen. Om auto's of trucks te verkopen, heb je ook een homologatie nodig, zowel op EG-niveau als in ieder van de lidstaten. In België zitten we goed om zo'n EG-homologatie aan te vragen.' Inzake design beperkte Toyota zich tot nu toe vooral tot informatievergaring in Europa. 'Wij vonden het nodig om de Europese gewoonten terzake diepgaander te bestuderen. Hoewel de meeste Toyota- produkten in Japan worden ontworpen, houden we bij de ontwikkeling van nieuwe wagens niet alleen rekening met de Japanse smaak maar ook met de Amerikaanse en de Europese.' Het design-centrum in Zaventem zal dienen als kanaal om nog meer gegevens over de Europese smaak en design door te sluizen naar Japan. "Er zal hier ook een nieuw model voor de toekomst ontwikkeld worden, een zogenaamd clay-model (soort prototype). Verder zal in het centrum ook aan interieur- en kleurendesign gedaan worden (zowel door Japanners als door Europeanen).' Harde konkurrentie in Europa "Eigenlijk houden de Japanners wel van de Europese smaak. Uiteraard zijn er wel verschillen om historische en kulturele redenen,' zegt Muroya, "verschillen die erg moeilijk aan te geven zijn. In de VS koncentreren de konstrukteurs zich op de produktie van grotere wagens. Daardoor konden wij ons daar toeleggen op kleinere modellen. Hier in Europa hebben alle konstrukteurs een langere geschiedenis dan wij en produceren ze niet alleen grote maar ook compacte wagens. De konkurrentie is hier dus erg hard. Bovendien zijn de Europeanen gespecializeerd in wagens die een hoog prestatievermogen hebben en zuinig en goed ontworpen zijn'. Volgens de man van Toyota wordt de kwaliteit van de Japanse modellen erg gewaardeerd in Europa. "Inzake prestatievermogen (snelheid, stabiliteit) kunnen we wel nog veel leren van de Europeanen. Ik hoop dat we onze achterstand snel goedmaken.' Muroya vindt dat de Japanse autobouwers zeker niet op alle terreinen een superieure positie innemen. Onlangs maakte Toyota bekend dat het over een periode van vijf jaar 30 miljard yen (circa 8,5 miljard frank) wil investeren in vier Asean-landen. Niet alleen in Europa en de VS maar ook in Azië beweegt er duidelijk iets bij Toyota. "Tot nog toe zijn we de meeste van onze wagens direkt vanuit Japan blijven exporteren. Dat kan volgens ons echter niet blijven voortduren wegens de handelsonevenwichten. Bovendien willen we een grotere bijdrage leveren tot de lokale ekonomieën, dus moeten we ook hier wagens en trucks maken.' Muroya voegt eraan toe dat ook de sterke koers van de yen een rol speelde in de beslissing om meer de buitenlandse toer op te gaan. "Vroeger was het veel beter om in Japan te produceren maar dat is aan het veranderen. Wij willen gewoon de weg op die bijvoorbeeld General Motors of Ford hebben gekozen. Hun vestigingen hier worden door de Europeanen beschouwd als Europese bedrijven.' Belgische kansen Volgens Muroya werd het Verenigd Koninkrijk uitgekozen voor de vestiging van de eerste Toyota-fabrieken wegens de aanwezigheid van de geschikte toeleveranciers en misschien ook wegens de taal. "Het Engels is erg populair onder Japanse zakenmensen. Eerlijk gezegd was het wel een moeilijke keuze. De Britse regering was ons erg goed gezind, hoewel ze ons geen staatssteun geeft.' Toyota kondigde pas na Nissan aan in Europa een fabriek te zullen bouwen. "Tot vorig jaar hadden we het veel te druk om ons echt daarmee bezig te houden.' Kunnen nieuwe produktie- eenheden misschien in België komen? "Momenteel hebben we geen specifieke plannen. Misschien gaan we wel (meer) bedrijfsvoertuigen maken in Europa. België is één van de betere kandidaten daarvoor, naast landen zoals Frankrijk of Spanje.' Op dit ogenblik worden er in Portugal reeds bedrijfsvoertuigen van Toyota geassembleerd. In de Volkswagen-fabrieken in het Westduitse Hannover wordt de Hilux, een pick-up, gemaakt. In de VS heeft Toyota een joint-venture met GM in Georgetown (Kentucky) voor de produktie van de Camry. "Onze samenwerking met Volkswagen is nog erg beperkt, we hebben eigenlijk een bredere produktiebasis nodig. Het initiatief kwam oorspronkelijk van Volkswagen, dat geen model zoals de Hilux had. De produktie lag in Hannover ook vrij laag. De daar gemaakte Transporter verkocht twee, drie jaar geleden niet zo goed.' De Britse fabrieken zijn momenteel nog van het knock down- type, aldus Muroya. "Veel onderdelen komen uit Japan en worden hier geassembleerd. Wij wilden geen relatie tussen de autofabrikage en de leveranciers van onderdelen. We weten niet hoe die relaties er in Europa uitzien.' In de VS staat Toyota al een stap verder. De onderdelenleveranciers worden daar bijvoorbeeld al in een vroeg stadium betrokken bij het onderzoek naar nieuwe onderdelen, net zoals in Japan het geval is. Toyota probeert zowel kwa produktie- omstandigheden als kwa managementstijl rekening te houden met de plaatselijke gevoeligheden en waarden. "Zowel inzake produktie als inzake management denken wij veel vóór te liggen op de anderen. Maar wat we in Japan doen, kan niet gewoon overgeplant worden. We moeten de goede elementen van beide kanten kombineren. In Georgetown (VS) zijn zaken zoals produktie en kwaliteit bijvoorbeeld in handen van Japanners. Personeelsaangelegenheden, public relations en het aankoopbeleid worden dan weer beheerd door Amerikaanse managers.' Frustraties Zijn Europeanen lastige jongens (meisjes) om mee te werken ? Muroya : "In het algemeen vind ik van niet. Soms denken we wel verschillend. Zo hadden wij bijvoorbeeld eens een elektriciteitspanne. Als je daarvoor in Japan een specialist opbelt, komt die na een uurtje. Ik vroeg destijds aan een (Europese) kollega hier of het de dag daarna in orde zou kunnen zijn. Volgens hem was dat onmogelijk. Hij deed dan ook verder geen moeite.' Ondanks het feit dat menig Japanner het soms wel frustrerend vindt zo lang op iets te moeten wachten, pleit Muroya er toch voor "de gewoonten hier te respekteren'. Wanneer het begrip local content valt, wordt Muroya doodernstig. "Die diskussie is erg gevaarlijk, ook voor de Europeanen. De automobielindustrie is een wereldaangelegenheid. Onderdelen moeten daar gehaald worden waar ze het goedkoopst zijn. De Europese konstrukteurs vorderen op dat gebied vrij traag, hoewel de Westduitsers er al mee bezig zijn.' Liggen de Japanners wakker van een eventuele Fortress Europe ? Volgens de Toyota-direkteur bestaat die al in de automobielbranche. "Kijk maar naar de invoerbeperkingen in landen zoals Frankrijk en Italië. Wij willen niet alleen maar zoveel mogelijk auto's verkopen hier, maar moeten met verschillende zaken rekening houden. Protektionisme brengt nooit iets op.' Is Japan zelf dan geen boegbeeld van protektionisme ? "Ik denk van niet. Japan heeft geen invoertarieven. Vlak na de tweede wereldoorlog moest de Japanse regering natuurlijk wel beschermende maatregelen treffen.' Volgens Muroya hebben niet alleen de Europeanen het lastig om op de Japanse markt door te dringen, maar geldt hetzelfde voor Japanse bedrijven die naar het buitenland trekken.DB >