Advertentie
Advertentie

Transportsector staat meer stil bij verkeersonveiligheid

Zware verkeersongevallen op de autosnelweg E17, in het Waalse Stavelot en bij filevorming hebben het imago van de vrachtwagen en zijn chauffeur in de voorbije jaren beslist geen goed gedaan. De dramatische ongevallen waarbij trucks betrokken waren, dwongen de transportsector meer aandacht te schenken aan de verkeersonveiligheid en het rijgedrag van de vrachtwagenbestuurders. 'Langzaam maar zeker ontstaat een breder draagvlak dat het mogelijk maakt maatregelen door te drukken die in het verleden onbespreekbaar waren', constateert Marc Vansnick, gedelegeerd bestuurder van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). 'Onder druk van de publieke opinie en de overheid neemt de bereidheid om te veranderen toe.'Menig automobilist vloekt ongetwijfeld al eens stevig wanneer een vrachtwagenchauffeur zich als een cowboy in het verkeer gedraagt. Het spreekt vanzelf dat truckers niet het patent op slecht en gevaarlijk rijgedrag hebben. Marc Vansnick vindt het zelf niet verstandig alleen de vrachtwagenchauffeurs met de vinger te wijzen: 'De trucker is eigenlijk maar het topje van de ijsberg en moet het heel vaak ontgelden wanneer het in het verkeer misloopt. Wie schuldigen voor de verkeersonveiligheid wil aanwijzen, moet ons vervoers- en verkeerssysteem durven ter discussie stellen. Dat systeem is een onderdeel en een afgeleide van het economisch leven en veroorzaakt hoe dan ook vormen van onveiligheid; dat neemt niet weg dat we van alles kunnen ondernemen om het aantal ongevallen te verminderen.'