Tussen hemel en aarde

In de gemeente Schilde in de provincie Antwerpen ligt een 42 hectare groot natuurgebied dat De Pont heet. Het domein bestaat uit bossen en een groot park. In 1953 kocht de gemeente het domein, waarop toen nog een kasteel met bijgebouwen stond, van de laatste adellijke eigenaar. Het kasteel werd met toelating van de gemeentelijke overheid het jaar daarop afgebroken. De bijgebouwen takelden gaandeweg af tot ruines. De vroede vaderen van Schilde vonden destijds dat het domein een geschikte stortplaats voor het gemeentelijke huisvuil was. Die verloedering duurde tot 1971, toen er een nieuw gemeentebestuur aan de macht kwam. Er mocht niet langer huisvuil in het domein gestort worden en het park werd opengesteld voor het publiek. Op initiatief van een 'groenkomitee' werd de rommel door enthousiaste inwoners en jongeren opgeruimd. Dankzij de plaatselijke heemkundige kring werd ook de vervallen orangerie gerestaureerd. Het eigenlijke park rond het verdwenen kasteel wordt het 'Schildehof' genoemd. In het park, zo'n twaalf hectare groot, is nu tot begin november een openluchttentoonstelling te zien onder de titel 'Tussen hemel en aarde'. Het project, waarin kunst en natuur samengaan, werd geconcipieerd en georganiseerd door Lia Schelkens, die de steun van de gemeente kreeg. Schelkens is niet aan haar proefstuk toe. Sinds 1995 organiseert zij jaarlijks een beeldententoonstelling in de tuin van haar eigen woning, die gelegen is in de bossen van het naburige Halle. Die tentoonstellingen noemt zij 'Tweede Natuur'. Er werd telkens een interactie tussen kunst en natuur nagestreefd. Mede door de unieke locatie ervan werden ook natuurliefhebbers aangetrokken. Het project 'Tussen hemel en aarde' is gelijksoortig. Lia Schelkens nodigde 15 kunstenaars uit om een kunstwerk te scheppen, dat op een subiele wijze naar een bepaald kenmerk van de natuurlijke omgeving verwijst. Men kan in de orangerie alvast een plan en een maquette van een transparant paviljoen zien, ontworpen door de bekende architect Georges Baines. Het door Baines gedroomde paviljoen volgt de fundamenten van het voormalige kasteel. Zowat overal langs de wandelpaden in het Schildehof staan, kruipen, hangen en drijven kunstwerken, sculpturen en installaties. Dominique Bailly (Frankrijk) heeft iets met stormen. Zij heeft massa's afgebroken boomtakken gestapeld tot een 30 meter lange heuvel. Het silhouet ervan herhaalt de boog van een brug over de parkvijver. Karel Breugelmans maakte met cederhout een mobile, een open geometrische constructie die in een boom opgehangen is, en alleen uit haar ribben bestaat. Sjoerd Buisman (Nederland) stelde een boomstam opnieuw samen met bronzen elementen. Bij Marc de Roover gaat het om een spel van zichtbaarheid en onzichtbaarheid. Zijn golvend werk kruipt uit de grond en verdwijnt er opnieuw in. Fred Eerdekens ontwierp een maquette voor een toekomstige aanplant. Er zou in het park een heg moeten komen, waarvan de slagschaduw letters op de grond vormt. Paul Gees is met een subtiele ingreep ingegaan op de uitdaging van een afgekraakte boomstam. Leen Lybeer toont een installatie met foto's, waarmee zij een andere kijk geeft op de breukvlakken van een omgevallen beuk. Van Bernd Lohaus is er een installatie met balken, een werk dat in 1992 getoond werd op Documenta Kassel. Met haar open draadsculpturen heeft Joanna Mowbray (Groot-Brittannie) letterlijk tekeningen in de lucht gemaakt. Johan Parmentier laat de poetische schoonheid en het karakter van brokken Balegemse natuursteen ontdekken. Voor het werk van Peter Schoutsen moet men onder het wateroppervlak zoeken, hij laat vliezen met openingen in de vorm van bladeren drijven. Het lijken wel verdwijnende schilderijen. Stefaan van Biesen bedacht een installatie met eigenzinnige bijenkasten, waarvan elke kast een eigen trillingsgetal heeft. Zoals steeds is het werk van Kris Vanhemelrijck uit vergankelijk materiaal gemaakt, planten en aarde. Precies de degradatie ervan, door de invloed van het weer, laat het kunstwerk evolueren in de tijd. Henk Visch ten slotte zette een sculptuur van aluminium neer, die met zijn vier opgerichte uitstulpingen herinnert aan de knopvorming bij planten. De integratie van kunst in het kasteelpark maakt een wandeling tot een dubbel genoegen. Schildehof, De Pont 1, 2970 Schilde. Tot 2 november. Elke dag open van zonsopgang tot zonsondergang. Er is helaas geen catalogus. Toegang gratis. Info: www.tweedenatuur.tk National Geographic In het Jubelparkmuseum in Brussel geldt het toegangskaartje niet alleen voor de vaste collecties, maar ook voor de tijdelijke tentoonstellingen 'Met Kuifje naar Peru' (nog tot 27 april) en 'Geschenk van de Muzen. Muziek en dans in het oude Griekenland' (nog tot 25 mei). Nu is daar een tijdelijke tentoonstelling bijgekomen, met schitterende natuurfoto's en documentaire beelden afkomstig van National Geographic. Het kwalitatief hoogwaardige werk van de fotografen van National Geographic is wereldwijd bekend. De eerste uitgave van het National Geographic Magazine verscheen in 1888, inmiddels is een enorm beeldarchief opgebouwd met foto's over de dierenwereld, de natuur, het milieu, de archeologie, de geschiedenis, de wetenschap en reizen. De hoogtepunten uit dit archief werden gebundeld in het boek 'De Foto's'. Uit deze verzameling is nu in het Jubelparkmuseum een selectie van 70 foto's te zien. De opnames zijn in de tentoonstelling thematisch gerangschikt. Jubelparkmuseum, Jubelpark 10, 1040 Brussel. Tel.: 02/741.72.11. Tot 1 juni. Open van van dinsdag tot zondag van 10 tot 17 uur. Gesloten op maandag en op 1 mei. Toegang: 4 euro. Samenstelling: Bert POPELIER