Tweemaal André Baillon

De in het Frans schrijvende Vlaming André Baillon (1875-1932) is een wat duistere figuur in de Belgische letteren. Niet alleen hield hij er een op zijn minst excentrieke levenswandel op na, met veelkleurige liefdes, verhuiswoedes, verschillende mislukte en één gelukte zelfmoordpoging incluis, bovendien volgen ook zijn teksten een bijzondere logica. Compleet geschift of geniaal, de meningen over Baillons werk lopen nogal uit elkaar. Voor de jonge regisseurs Domien van der Meiren en Michael de Cock bleek het materiaal alvast vruchtbaar genoeg om er de tweeledige theatervoorstelling Wormgat uit te brouwen. In het Publiekstheater/Arca, waar Van der Meiren de artistieke coördinatie waarneemt, wordt Le perce-oreille du Luxembourg gebracht. De basis voor dit boek vormen de ervaringen van Baillot tijdens zijn verblijf in de psychiatrische kliniek La Salpêtrière in Parijs en dan in het bijzonder de geschiedenis van zijn medepatiënt Marcel, die walgt van twee dingen: onnozelheden en knipogen. Na deze voorstelling in Arca wordt het publiek met de tram richting het Museum dr. Guislain gevoerd, waar Michael de Cock het drame familial Eva et Kiki ensceneerde, het tweede deel uit Baillons novellenbundel Délires, over twee kinderen die verdwalen in het bos en de angst die hun ouders vervolgens om het hart slaat.Wormgat wordt van 22 maart tot 12 april om 19 uur gespeeld in Publiekstheater/Arca en het Museum dr. Guislain, Gent (info en reservering: 09/225.01.01).Staat van WaanHet was wel even slikken voor het jonge Leuvense theatergezelschap het arsenaal, toen bleek dat het Mechelse Miniatuur Theater met ingang van dit seizoen voor de nieuwe naam t Arsenaal had gekozen. Intussen werd het collectiefje omgedoopt tot Staat van Waan en om de potten te lijmen nodigde Guido Wevers hen uit om in de kelders van het pand aan de Hanswijkstraat een voorstelling te maken. Doorheen producties als Overtwater (2000), Trisofrenie (2001), Mort Subite (2001) en Zonder Titels (2002) sleutelden spelers Tom Janssens, Goedele van Ruysevelt, Thomas Nys en Michiel Scharpé en technicus Jan Vuerstaek aan een eigen theatertaal waarbij gezocht werd naar een gelaagde betekenisgeving, het doorprikken van bestaande conventies, een eigengereide bewerking van bestaand materiaal en een flinke dosis spelplezier. Voor Faust!, dat deze week in Mechelen in première gaat, werden ook Geert Ooms en de broertjes Jeroen en Michiel Staessen bij het proces betrokken. Uitvalsbasis vormt het intrigerende Doctor Faustus Lights the Light uit 1938 van de Amerikaanse avant-gardeschrijfster Gertrude Stein (1874-1946). Faust verhandelt zijn ziel aan de duivel in ruil voor elektrisch licht, maar al gauw blijkt dat het geluk weer verdwijnt als de invulling van het eigen verlangen uit handen wordt gegeven.Faust! wordt op 21, 22, 28 en 29 maart gespeeld in t Arsenaal, Mechelen (info en reservering: 015/42.25.44). Geel anders bekekenGeel staat van oudsher bekend als de barmhartige stede, een plek waar mentaal gehandicapten en geesteszieken vooral via gezinsverpleging in de samenleving worden opgenomen. Het cultuurcentrum De Werft wil met het project Die Andere Thuismatch deze bijzondere stadsbewoners aan het woord laten en zo voor even uit de anonimiteit laten treden. Gedurende drie avonden komen in samenwerking met lokale sociale organisaties een hele rist spelers aan bod. Een en ander wordt in goede banen geleid door de regisseur Lucas Vandervost, de artistieke leider van De Tijd, en Dree Peremans, de ex-producer van Radio 1. Intussen bereidden de deelnemers zich in verschillende workshops al enkele maanden voor op het evenement, hierin begeleid door actrice Mirei Bonte, dj Peter van der Stukken, fotograaf Frans Kenis en danser Ali Ouarhman. Tijdens het avondprogramma wordt ook muziek gebracht van afwisselend Pieter Embrechts en Sam Vloemans, Groep Erik Wille en Marino Punk. Tenslotte reist ook de Nederlands-Belgische auteur Hanneke Paauwe naar Geel om ter plekke van enkele deelnemers en publiek een geschreven portret te maken.Die Andere Thuismatch loopt van 19 tot 21 maart in CC De Werft, Geel (info en reservering: 014/57.03.41).Bilbo BallingsNadat Lord of the Rings hoge ogen had gegooid in de filmzalen, waagt ook het jeugdtheater zich aan werk van de roemruchtige fantasy-auteur JRR Tolkien. Het Nederlandse Toneelschap B & D zette de tanden in De Hobbit en maakte er een vrije bewerking van. Loek Beumer en Peter Drost, die hier ten lande eerder dit seizoen te gast waren met Erik of het kleine insectenboek naar het boek van Godfried Bomans, vertellen de grootse avonturen van de hobbit Bilbo Ballings, die een belangrijke opdracht krijgt toevertrouwd en daarom aan een wonderbaarlijke reis zal beginnen. Een voorstelling waarin alles geluid maakt en klanken kleuren krijgen.Hobbit wordt op 19 maart gespeeld in CC De Werf, Aalst (053/73.28.12) en op 23 maart in CC Leuven (016/22.21.13). Reisvoorstellingen in België tot 25 mei (info: 03/235.04.90, Thassos).Het nut van schoonheidEen jaar nadat Lotte van den Berg was afgestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool maakte ze in de Antwerpse jongerentempel Het Paleis haar regiedebuut De Alchemist, een op basis van een boek van Paulo Coelho geïmproviseerd verhaal. Ook voor Waarom is het verschil van dat, dat deze week in première gaat, dient een boek als uitgangspunt. Van den Berg verdiept zich in De schepping van de vlinders van Gioconda Belli, een verhaal over een jongen die de wereld blij wil maken met iets moois. Het resultaat is een stuk voor iedereen vanaf 8 jaar over het nut van schoonheid en het loslaten van orde en systemen om te durven kijken naar wat er echt rondom gebeurt.Waarom is het verschil van dat wordt van 19 maart tot 13 april gespeeld in Het Paleis, Antwerpen (info en reserveringen: 03/202.83.60). Daarna volgen reisvoorstellingen tot 25 mei.Samenstelling: Jef AERTS