Uitdagende modellen

In Brussel sleutelden de afgelopen twee weken zes internationale muzikanten/componisten uit improvisatorische en experimenteel-elektronische hoek aan conceptuele muziekstukken uit de jaren 1960. Het resultaat van hun herinterpretaties stellen ze vrijdag 29 en zaterdag 30 augustus in Les Bains Connective live aan het publiek voor. 'Illusion Models - Conceptual Music[s] From Past & Present' is een tweedaags concertprogramma dat zich baseert op registraties en weinig gebrachte (grafische) partituren die sleutelen aan de relatie tussen componist, uitvoerder en publiek. Onder meer Max Neuhaus' 'Six Sound Oriented Pieces for Situations Other than that of the Concert Hall', Jon Hassells 'Map 1/2', Pauline Oliveros' 'I of IV' en Robert Ashleys 'The Wolfman' worden door zes muzikanten en componisten aan een grondig onderzoek onderworpen. Voor de zes staat in dit project het procesmatige hoger dan de effectieve uitvoering. In hun samenwerking kreeg, net als in de originele partituren, het doorbreken van de hierarchie tussen componist, muzikant en publiek de grootste aandacht. De deelnemers aan 'Illusion Models - Conceptual Music[s] From Past & Present' vormen een bont internationaal gezelschap. Robin Hayward is een jonge Britse tubaspeler en componist die zijn instrument beschouwt als een door lucht aangedreven elektronische studio. Zijn composities verraden een ongebreidelde fascinatie voor lage noisetonen en voor microtonale geluidsstructuren. De in Berlijn wonende Armeense gitarist, componist en elektronisch muzikant Serge Baghdassarians studeerde aan de Hochschule fur Kunste in het Duitse Bremen en improviseerde onder andere met Dror Feiler en Tony Buck. Eveneens uit Berlijn komt Boris Baltschun, een jongeman die de wereld van de sample exploreert in elektronische concerten en partituren, installaties en ettelijke samenwerkingen met ondermeer voornoemde Serge Baghdassarians en Gunther Christmann in het trio Mal d'Archive. De Zwitser Christophe Meierhans is als gitarist actief in zowel de Zwitserse als de Nederlandse hedendaagse improvisatiescene. Sinds 1997 schrijft hij eigen composities, waaronder enkele specifiek bestemd zijn voor uitvoering in de publieke ruimte. De laatste twee deelnemers aan 'Illusion Models - Conceptual Music[s] From Past & Present' zijn geen onbekenden op Belgische bodem. De afwisselend in Brussel en Australie wonende Stevie Wishart (draailier, elektronica) werkt bijvoorbeeld momenteel met Ensemble Musiques Nouvelles en met het duo Transients (een tandem met de percussionist Dirk Wachtelaer). De van oorsprong Duitse violiste Julia Eckhardt behoort tot de oprichters van QO-2, een Brussels gezelschap voor twintigste eeuwse muziek. Wat vrijdag en zaterdag concreet op 'Illusion Models - Conceptual Music[s] From Past & Present' gepresenteerd zal worden, blijft voorlopig een vraagteken. De inspanningen van de zes kunnen evengoed resulteren in een concert, een performance, een installatie of zelfs in een lezing. Verwacht wellicht een combinatie van dit alles, een uitdagend slalommen tussen disciplines door uiterst getalenteerde artiesten. Ive STEVENHEYDENS 'Illusion Models - Conceptual Music[s] From Past & Present', vrijdag 29 en zaterdag 30 augustus (telkens om 20.00 uur) in Les Bains Connective, Berthelotstraat 34 te Brussel/ Vorst. Inlichtingen en reservatie: 02/ 534.48.55.