Uitverkoop in medialand

Na Vivendi Universal lijkt nu ook de Duitse mediagroep Bertelsmann te kiezen voor de verkoop van activa om de schuldenberg af te bouwen. Bertelsmann deelde mee dat de winst in het eerste halfjaar meer dan verdubbelde. Vooral de verkoop van het belang in AOL Time Warner droeg bij tot de winststijging. Bertelsmann ontving ongeveer 2 miljard dollar voor de verkoop van zijn belang in AOL Europe aan AOL Time Warner. De verkoop is een gevolg van een overeenkomst die in 2000 tussen de twee partijen werd gesloten toen de internetaandelen nog hoge toppen scheerden. De nettowinst van Bertelsmann steeg mede hierdoor tot 1,63 miljard euro, vergeleken met 577 miljoen euro een jaar geleden. Ondanks de mooie winstcijfers ontkomt Bertelsmann niet aan de malaise in de mediasector. De omzet viel 5 procent terug tot 8,83 miljard euro. Bertelsmann wijt dat aan de zwakte op de advertentiemarkt. In Duitsland gingen de advertentieverkopen in juli 6 procent lager. Bertelsmann heeft een nettoschuld van 334 miljoen euro, exclusief de kaspositie bedragen de schulden 2,3 miljard euro. Algemeen directeur Gunter Thielen, die in juli de fakkel overnam van Thomas Middelhoff, wil de kosten en schulden terugbrengen door werknemers af te danken en niet rendabele divisies te verkopen. Zo wil de mediagroep af van de Duitse uitgever Springer. Ook wil Thielen de activiteiten van de internetdivisie DirectGroup onder de loep nemen. Thielen wil vooral af van BOL.com, het onderdeel van DirectGroup dat zorgt voor boekenverkoop via het internet. BOL heeft 2,5 miljoen klanten, vergeleken met de 25 miljoen klanten van de grootste on-lineboekenverkoper Amazon.com. De concurrentie tussen on-lineboekenverkopers is sterk toegenomen nadat Amazon boekenprijzen had verlaagd en het transport van de boeken in een aantal gevallen gratis had gemaakt. Volgens het Duitse weekblad Manager Magazin, zou Bertelsmann BOL verkopen aan Amazon. Zowel Bertelsmann als Amazon weigert elk commentaar.DirectGroup, de op een na slechtst presterende divisie van Bertelsmann, wil wel zijn 36 procent behouden in Barnes & Noble, de op een na grootste on-lineboekenverkoper in de VS. Met de verkoop van activa holt Bertelsmann concurrent Vivendi Universal achterna. De barslechte financiële situatie van Vivendi noopt het bedrijf er wel toe iets drastischer en minder kieskeurig te werk te gaan. Vorige week bereikte Vivendi een akkoord met Vodafone over de verkoop van een belang in de internetdienstverlener Vizzavi. Analisten verwachten dat Vivendi ook zijn belang in Echostar Communications, de op één na grootste satellietoperator in de Verenigde Staten, in de etalage zal plaatsen. In januari kocht de toenmalige algemeen directeur van Vivendi, Jean-Marie Messier, 10 procent van Echostar voor een prijs van 1,5 miljard dollar. Aan de huidige marktprijs is de waarde van het belang gedaald tot 820 miljoen dollar. Aandelen van Vivendi vielen dinsdag nog eens 6 procent terug nadat bekendraakte dat de op één na grootste mediagroep ter wereld uit de Dow Jones Stoxx 50 index zou worden verwijderd. Zolang er geen tekenen zijn van een herstel van de advertentiemarkt, lijkt er ook voor de mediasector geen herstel in te zitten. PVM