Unilever maakt Knorr, Unox en Lipton gezonder

(anp/bloomberg) - Het Brits-Nederlandse voedingsmiddelenconcern Unilever maakte de afgelopen maanden ongeveer de helft van zijn 16.000 artikelen gezonder. Unilever is het bedrijf achter de soepen van Knorr, de rookworst van Unox, de thee van Lipton, de mayonaise van Calvé, de ijsjes van Ola, de botervlootjes van Planta, de worstjes van Zwan en de diepvriesproducten van Iglo. Er zit nu 15.000 ton transvetzuren, 10.000 ton verzadigd vet, 2.000 ton zout en 10.000 ton suiker minder in die producten. Het gehalte suiker in ijsthee daalde met 10 procent. In de soepen is het zout met 10 procent verminderd. Unilever zoekt stoffen die de smaak versterken, waardoor zout en suiker nog kunnen worden verminderd. Unilever besteedt jaarlijks 1 miljard euro aan onderzoek. 'We zijn erbij gebaat als mensen langer leven, want dan consumeren ze ook meer', zegt Paulus Verschuren van Unilever.