Unilever

(betten beursmedia/tijd) - Vanmorgen publiceert de Brits-Nederlandse consumptieartikelenreus Unilever de resultaten over het tweede kwartaal van 2003. Voor Unilever staat flink wat op het spel. Vorige maand raakte de groep uit de beleggersgratie na de waarschuwing dat de winst per aandeel in het tweede kwartaal vlak evolueerde, terwijl analisten op een groei met 10 procent rekenden. Die optimistische verwachtingen zijn intussen aan de sombere prognoses van het bedrijf zelf aangepast. Bijgevolg mag het niet verbazen dat de 12 door het persbureau Betten Beursmedia gepolste analisten gemiddeld op een winst per aandeel van 0,99 euro rekenen voor het tweede kwartaal, vrijwel onveranderd in vergelijking met de 1 euro over het tweede kwartaal van 2002. Over het eerste halfjaar zou de winst per aandeel van 1,85 naar 1,87 euro stijgen. Let wel: zoals zoveel bedrijven hanteert ook Unilever een eigen interpretatie van het rekbare begrip 'winst per aandeel'. In het Unilever-jargon staat de cryptische omschrijving 'wpa beia' voor de 'winst per aandeel voor uitzonderlijke items en afschrijving van goodwill'. Steeds meer analisten twijfelen of de Britse-Nederlandse groep kan vasthouden aan de ambitie om de verkoop van haar leidende merken jaarlijks met 5 a 6 procent te laten toenemen. In juni rekende Unilever op een verkoopsstijging van 3 procent voor het tweede kwartaal. 'De markt heeft de verwachting dat het bedrijf die doelstelling zal verslaan, nu al in de koers verrekend, vooral door de sterke ijsverkoop', merkt BNP Paribas op. 'Maar voorspelt Unilever voor het hele jaar een omzetgroei van 5 procent , of blijft het bij de gemelde 4 procent?' KVS