Advertentie
Advertentie

Van bolhoeden en kleurloze draken

Het logo van het Belgische voorzitterschap is een gestileerde bolhoed in de nationale driekleur. Wilfried Keppens: Je vertrekt van enkele creatieve assen, zeg maar uitgangspunten. Dat kan zijn: België is het land van chocolade en friet of het land van de sportlui. Wij kozen voor het artistieke van België, met de bolhoed van René Magritte en de Kuifje-detectives Janssen en Janssens. De hoed staat ook een beetje schuin, daarmee verwijzen we naar het hoofse van dit land. De vorm is de klarelijnstijl, die verwijst naar het stripverhaal, nog zon typisch Belgisch product. We wilden België niet op de klassieke manier voorstellen, en ik denk wel dat we daarin geslaagd zijn.Een logo moet vorm hebben, inhoud en charisma. Dat laatste heb je of heb je niet, dat straalt zon logo uit. Een sterk logo is daarom geen goed logo. Coca-Cola is misschien het bekendste logo ter wereld, maar ik vind het erg lelijk. Nike heeft het weer wel, vind ik. Een sterk logo weet de juiste gevoeligheden te raken, kan raak uitdrukken waar een product, een bedrijf voor staat. De politieke logos in dit land vind ik afschuwelijk. Het zijn draken, kleurloos, flauw. Misschien is het wel tekenend voor de Belgische politiek, ja. De roos zei toch veel meer dan de afkorting sp.a? Ik heb overigens een hekel aan afkortingen als logo. Neem nu de CD&V. De ampersand is het belangrijkste uit hun logo. Zoiets zegt toch veel over zon partij!Onze meest geslaagde oplossing vind ik De Lijn. We bedachten de naam en het logo. Vroeger heette De Lijn de NMVB, maar niemand wist wat dat precies was. Voor een instituut met zon grote sociale dimensie was het een bijzonder slechte naam. Maar de naam De Lijn past perfect bij het product. De gele kleur wijst op een zonnig, blij imago. Het is een Vlaamse naam, de gestipte ij is zon typisch Vlaamse klank, en het is begrijpbaar, het is een kort woord. De term raakte gauw bekend, en is heel snel overgenomen. Dankzij naam en logo heeft het instituut een gezicht gekregen, het is toegankelijker, vriendelijker geworden. De drempel is verlaagd voor de mensen. Het was een van onze eerste opdrachten, en ze heeft voor ons veel deuren geopend. KF