Advertentie
Advertentie

Van piloot tot ondernemer

(tijd) - Het grote publiek zegt de naam Luc Mellaerts niets, maar in de luchtvaartsector is hij geen onbekende. Hij ging in 1973 als piloot aan de slag bij taxiluchtvaartbedrijven als Abelag. Bij het beginde jaren negentig ter ziele gegane Teamco werkte hij drie jaar lang in de verkoopafdeling. Teamco was een concurrent van Sabena Technics en dus actief in vliegtuigonderhoud. In 1986 ging hij van start met ONA, een vliegtuigmakelaar, die ook toestellen verhuurde aan grote en minder grote luchtvaartmaatschappijen, waaronder Sobelair. Het bedrijf werd vereffend, maar het was winstgevend, verzekert Mellaerts.In 1990 ging Mellaerts in zee met de Kongolees Bemba Saoloma en diens luchtvaartmaatschapij European Airlift, een dochter van Scibe Airlift. Ze vlogen onder meer met een DC10 regelmatige lijndiensten tussen Brussel en Kinshasa. Tussen Frankfurt en de Dominicaanse Republiek werden charterdiensten aangeboden. Toen het Moboetoe-tijdperk ten einde was, vertrok Mellaerts en richtte zijn eerste eigen Belgische luchtvaarmaatschappij op, Challengair. Dat bedrijf telde twee DC10s. Toen we ook een B767 in de vloot namen, is Aldo Vastapane mee in de maatschappij gekomen. De strengere Europese regels dwongen Mellaerts en Vastapane in 1998 de boeken neer te leggen.Volgens die regels moeten de meeste vluchten worden uitgevoerd van en naar het land waar de maatschappij haar certificaat kreeg en wij vlogen uitsluitend in het buitenland, verklaart Mellaerts. In 1998 richtte hij dan zijn eigen managements- en consultancybedrijf op, Interscaldes, gevestigd in het Nederlandse Goes. Dat levert advies en management aan de nationale luchtvaartmaatschappij van Venezuela, Avensa, en aan Aeromar uit de Dominicaanse Republiek.Intussen was ook Belgian World Airlines (BWA) opgericht met als doel de B767 van Challengair verder te exploiteren. BWA is uiteindelijk het vehikel geworden langs waar Vastapane en Mellaerts Sobelair hebben overgenomen. GUM