Advertentie
Advertentie

Vendex volhardt in concentratiestrategie

Aandelen van Vendex stegen meer dan 10 procent na de overname van de Brico-winkels van de GIB-groep. Daarnaast plant de grootste non-foodretailer van Nederland de verkoop van 400 winkels van Hans Anders om de overname te financieren. Met dit nieuws komt algemeen directeur Ed Hamming zijn beloftes na. Na de tegenvallende halfjaarresultaten in september 2001, beloofde Hamming dat Vendex zich zou concentreren op kledingzaken, doe-het-zelf en warenhuizen. en werk zou maken van een expansie buiten Nederland. Vendex betaalt 505 miljoen euro voor de doe-het-zelftak van GIB, maar verkoopt de Franse, Spaanse en Portugese Brico-winkels door aan het Franse Leroy Merlin. De doe-het-zelftak van GIB was een van de meest rendabele poten in de groep. In 2001 steeg de operationele winst met 22 procent tot 28,1 miljoen euro op een omzet van 885,4 miljoen euro. De 97 Belgische Brico-winkels draaiden in 2001 een omzet van 310 miljoen euro en hadden 1.620 werknemers. Daarnaast omvatten de doe-het-zelfactiviteiten 37 Obi-winkels in Frankrijk en 30 Aki-winkels in Spanje en Portugal. Door enkel de Belgische doe-het-zelfdivisie van GIB te houden speelt Vendex op veilig. De onderneming is goed vertrouwd met de Belgische consument via de succesvolle kledingketens Claudia Sträter en M&S Mode, de lingerieketen Hunkemöller en de warenhuisformule Hema. Voor de Belgische doe-het-zelfmarkt ziet financieel directeur Smits veel potentieel. Grote ketens staan in België in voor 40 procent van de markt. De rest is nog in handen van zelfstandige doe-het-zelfzaken. In Nederland hebben de grote ketens al 68 procent van de markt. In België hebben Brico (17 procent ) en Intergamma (8 procent) samen 25 procent van de markt. In Nederland hebben de nummers een en twee een marktaandeel van 55 procent. Op de Belgische markt is er dus zeker nog groeipotentieel. Ook wil Vendex de rendabiliteit van de Belgische Brico-winkels verbeteren. In Nederland halen de doe-het-zelfketens een bedrijfsmarge van 7 procent. De Brico-winkels halen een marge van 3,5 procent. Met de overname mag Vendex wel de nummer een worden op de Belgische en Nederlandse doe-het-zelfmarkt, er is nog werk aan de winkel om ook op de Europese doe-het-zelfkaart een belangrijke plaats in te nemen. Nu bekleedt Vendex de veertiende plaats in Europa. De Europese markt is voldoende gefragmenteerd om het marktaandeel via overnames verder te vergroten. De vier grootste doe-het-zelfketens staan slechts voor 25 procent van de Europese doe-het-zelfmarkt. De concentratiestrategie van Vendex moet de nodige fondsen opleveren om overnames op de Europese markt te financieren. Vendex bezit nog 26 winkelketens die niet meer tot de kernactiviteiten behoren. Deze ketens zullen door Vendex geleidelijk in de etalage worden geplaatst. Met deze vastberaden strategie kon Vendex het vertrouwen van de belegger terugwinnen. Het aandeel bereikte in september 2001 zijn dieptepunt van 6,2 euro, na de bekendmaking van tegenvallende halfjaarcijfers. Sindsdien won het bijna 140 procent. Met een koers-winstverhouding die lager ligt dan 10 en positieve winstbijstellingen van analisten blijft het aandeel goedkoop gewaardeerd ten opzichte van de sectorgenoten. PVM