Verfijning samenstelling Omo Power kan kritiek niet stoppen

(tijd) - Met de verfijning van de samenstelling van Omo Power heeft het Brits-Nederlandse concern Unilever de Nederlandse 'zeepoorlog' niet kunnen beslechten. Niet alleen blijft de Amerikaanse aartsrivaal Procter & Gamble bij zijn standpunt dat Omo Power het textiel na ettelijke wasbeurten kan beschadigen, maar het ziet er zelfs naar uit dat de oorlog zou kunnen overslaan naar andere Europese markten. Het Duitse Henkel zegt nu ook dat uit eigen tests blijkt dat Omo Power het wasgoed kan beschadigen.Een Oostenrijks dochterbedrijf van Henkel zegt dat het resultaat van eigen tests en tests door een onafhankelijk onderzoeksinstituut aantoont dat Omo Power katoenen weefsels beschadigt na 12 wasbeurten, met grote schade vanaf 25 wasbeurten. De reden voor Henkel om ook tussen te komen in de media-oorlog rond het waspoeder is ingegeven door de vrees dat de besmeurde reputatie van Omo Power, dat door Unilever in Groot-Brittannië onder de merknaam Persil Power wordt verkocht, naar het gelijknamige wasmiddel van Henkel zou overslaan. Unilever en Henkel hebben immers destijds een akkoord afgesloten waardoor het merk 'Persil' in Groot-Brittannië en Frankrijk eigendom is van Unilever en in de andere Europese markten eigendom van Henkel.