Verkoop bankproducten in Delhaize kent matig succes

(tijd) - Er werden in een maand tijd 116 financiële producten van BBL verkocht in de Delhaize-winkels. BBL, de Belgische bankdochter van ING, en Delhaize startten eind januari een samenwerking. In 15 supermarkten van Delhaize werden drie financiële producten in de rekken gezet: twee verschillende spaarrekeningen en een ziekteverzekering.Na een maand verkocht iedere Delhaize-winkel gemiddeld 8 financiële producten van BBL. Dat is niet opvallend veel, maar volgens de initiatiefnemers wel bemoedigend. BBL en Delhaize vinden het moeilijk nu al een sluitende evaluatie te maken van het initiatief en hebben besloten de testperiode te verlengen. We geven ons nog tot 17 april om uit te maken wat nu juist de verkoop stimuleert en wat minder positief is, zegt Ilse de Muyer, de woordvoerster van BBL. Het verkoopcijfer ligt in lijn met onze verwachtingen.BBL plaatst de drie financiële producten onder de vorm van infoboxen in de rekken. Voor 5 euro krijgt de koper een informatiepakket mee naar huis. Uiteindelijk moet hij dan nog naar een bankkantoor van BBL stappen om daadwerkelijk de spaarrekening te openen of de verzekering af te sluiten. Een op drie kopers nam nadien contact op met de bank en vroeg om meer informatie, legt De Muyer uit. Hoeveel geïnteresseerden effectief klant werden van de BBL, kon nog niet worden uitgemaakt. De meeste interesse ging naar de gewone spaarrekeningen.Op 17 april verdwijnen de BBL-infoboxen uit de Delhaize-winkels. De merknaam van BBL verandert de week daarop in ING. Of er nieuwe infoboxen van ING zullen komen, is volgens de Muyer nog geen uitgemaakte zaak. We wachten de evaluatie af.De verkoop van de BBL-producten bij Delhaize leidde tot klachten omdat er sprake zou zijn van koppelverkoop en misleidende reclame. De Economische Inspectie besliste hier voorlopig geen gehoor aan te geven omdat het om een tijdelijke actie gaat. SaS