Vermageringskuur La Bâloise werpt vruchten af

(tijd) - De strategische beslissing die wij enkele maanden geleden namen om de groep La Bâloise een drastische vermageringskuur te laten ondergaan om zo de rendabiliteit op een voldoende hoog peil te brengen, klopt met de realiteit. De geconsolideerde nettowinst over 1996 steeg met 19 procent tot 191 miljoen Zwitserse frank en zal in 1998 tot de beoogde 240 miljoen Zw. frank stijgen. Ons doel om de nettowinst tussen 1993 en 1998 te verdubbelen is in zicht'. Dat zei voorzitter Rolf Schäuble van de Zwitserse verzekeringsgroep La Bâloise gisteren tijdens de voorstelling van de jaarresultaten van zijn groep. Basler boekte in 1996 een nettowinst van 191 miljoen Zwitserse frank (4,78 miljard B.fr.) tegen 161 miljoen Zw.fr. het jaar voordien. La Bâloise is een van de drie grootste Zwitserse gemengde verzekeraars, die zowel schade- als levensverzekeringen verkopen. De verzekeringsgroep Mercator & Noordstar is het Vlaamse dochterbedrijf van de groep. La Bâloise met vestigingen in Zwitserland, Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk, Vlaanderen, Oostenrijk en de Verenigde Staten boekte in 1996 een premieomzet van 7,64 miljard Zwitserse frank (191 miljard B.fr.) tegen 6,99 miljard Zw.fr. in 1995. De autonome groei exclusief wisselkoersverschillen bedroeg 3 procent en is voor het grootste deel te danken aan de overname van Noordstar. Centraal in de nieuwe strategie van de groep staat de beslissing om zich te richten op vijf kernmarkten: Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, België en Luxemburg. De groep trekt zich terug uit Spanje, Italië en Frankrijk. Het Italiaanse dochterbedrijf is vorige week verkocht. Ook de verkoop van de Franse en Spaanse dochterbedrijven is bijna rond maar vermits de contracten nog niet zijn getekend weigerde voorzitter Rolf Schäuble nu reeds de namen bekend te maken.