Advertentie
Advertentie

Vertrouwen

(bloomberg/tijd) - De jongste economische indicatoren wijzen voor de VS meestal op een herstel. Belangrijk daarbij is dat de consument het niet laat afweten. Vandaag, om 16 uur onze tijd, publiceert de Conference Board de index van het consumentenvertrouwen. Gemiddeld rekenen de 51 economen die hun vooruitzichten daarover bij Bloomberg indienden, op een stijging tot 79,7 punten, terwijl de index in juli daalde tot 76,6 punten. Die daling in juli kwam onverwacht. De index belandde toen op het laagste peil sinds maart, toen de onzekerheid rond de oorlog in Irak de consumenten de knip op de beurs deed houden. De grote boosdoener vorige maand was de haperende tewerkstelling. De werkloosheid steeg tot 6,4 procent, het hoogste peil in negen jaar. Consumenten die vrezen voor hun job, zijn niet geneigd extra-uitgaven te gaan doen. De verbetering van de economie zou echter stilaan ook in de tewerkstellingscijfers tot uiting moeten komen. Dat de wekelijkse werkloosheidsaanvragen nu al vijf weken onder de psychologisch belangrijke drempel van 400.000 blijven, is een indicatie dat er toch enige beterschap is op de arbeidsmarkt. En dat zou dan weer positief moeten inwerken op het vertrouwen van de consumenten. Midden augustus publiceerde de universiteit van Michigan het voorlopige cijfer van haar index van het consumentenvertrouwen en die vertoonde nog een lichte daling van 90,9 naar 90,2 punten. Sindsdien ziet het ernaar uit dat de toestand op de arbeidsmarkt verder verbeterd is. GVL