Vijf marketingkopzorgen voor de 21ste eeuw

1. Informatie over uw bedrijf wordt sneller en op grotere schaal beschikbaar voor pottenkijkers. Anticipeer daarop door uw bedrijf door te lichten voor anderen het doen en door spontaan correcte informatie te verstrekken. Vergeet niet dat u daardoor ook een object van vergelijking wordt. Een goede positioneringsstrategie wint aan belang.2. Een-op-een-marketing is een uitdaging. De technologie is voorhanden, klanten vinden het leuk, voor uw bedrijf zit er winstmaximalisatie in. Maar kan uw productie- of distributieapparaat de gecreëerde verwachtingen bijbenen? Beperk uw ijver om met de nieuwe snufjes discrete informatie los te weken. En maak vooraf de rekening: misschien blijft een marketingmix voor grote groepen klanten voor u winstgevender.3. De lever- en productietermijn verkorten, integrale oplossingen aanbieden in een one-stop-shop, en zoeken naar schaalvergroting vergroten de nood aan stevige netwerken die de bedrijfsactiviteit ondersteunen. Wie zich met de beste partners weet te omringen, wint het hart van de (gemeenschappelijke) klant.4. Merken liggen onder vuur in het e-tijdperk. Blijft er van uw merkwaarde nog iets over als klanten op het net prijzen gaan vergelijken? Is de virtuele verschijningsvorm van uw merk een verlengstuk of het koele alter ego van uw imago in de reële wereld?5. Fysieke producten en zuivere diensten verdwijnen. Slimme combinaties van diensten en producten tegen een passende meerprijs doen de truc. Diepgravend actueel onderzoek naar de koopmotieven van de klant geeft u de nodige input. Hebt u kanalen in huis waarlangs ook moeilijk verkrijgbare informatie kan binnenstromen? KVV