Advertentie
Advertentie

Vinck raamt behoefte ABX op 370 miljoen euro

(tijd) - Karel Vinck, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, denkt dat ABX Logistics, de transport- en logistieke dochter van de Belgische spoorwegen, op korte termijn nood heeft aan 370 miljoen euro om een faillissement te vermijden. Dat staat volgens de Franstalige krant La Libre Belgique in een nota die Vinck morgen aan zijn raad van bestuur voorlegt. Dat bedrag valt uiteen in nieuwe verplichtingen voor 170 miljoen, omzetting van vorderingen voor 110 miljoen en valorisatie van activa voor 90 miljoen.Eerder was sprake van de omzetting van een vordering van de NMBS van 110 miljoen euro in kapitaal. Vinck stelt ook voor 140 miljoen euro ter beschikking te stellen via een lening gegarandeerd door de NMBS plus een wentelkrediet van 30 miljoen. Ten slotte zou ABX zelf 90 miljoen euro moeten inbrengen door de verkoop van activa. Samen dus goed voor 370 miljoen euro. Het alternatief zou een faillissement zijn en zware minwaardes voor de NMBS. Het is duidelijk dat Vinck, als de geciteerde cijfers kloppen, de regering met deze nota onder druk zet. De keuze lijkt bijna op een dilemma: of opnieuw zwaar investeren zonder garantie op succes of een serieuze waardevernieting door het verdwijnen van ABX. In het eerste geval zijn middelen nodig die de mogelijkheden van de NMBS lijken te overstijgen, nu de financiële engineering die gebruikelijk was onder topman Schouppe tot het verleden behoort.Vorige week lekte een nota uit over een financiële projectie bij de NMBS voor vijf jaar. Daaruit blijkt dat de maatschappij dit jaar zal afsluiten met een verlies van 443 miljoen euro en een schuldenlast van 5 miljard. Zonder ingrijpende maatregelen zou het tekort in 2006 tot 696 miljoen euro oplopen en het vreemd vermogen tot 10 miljard. In die omstandigheden is het voor de NMBS niet mogelijk ABX te herfinancieren, laat staan het investeringsplan 2002-2012 uit te voeren. GUM