Advertentie
Advertentie

VKW en Ufsia brengen studenten liefde voor het ondernemerschap bij

Een licentiaat lichamelijke opvoeding en kinesitherapie die een kleinhandel start voor ecologisch en ergonomisch meubilair, een leraar talen die een groothandel in autoreparatielakken opzet, een graficus die start met een plantenhotel en aankoopgroep voor tuincentra. Wat bezielt hen om een bedrijf te leiden dat weinig of geen uitstaans heeft met de opleiding die zij genoten? Liefde voor het ondernemen, zo bleek afgelopen woensdag op de derde 'Dag van het ondernemerschap', een initiatief van het Verbond van Kristelijke Werkgevers (VKW) en de Universitaire Faculteiten Sint-Ignatius (Ufsia/Universiteit Antwerpen) waar tien ondernemers hun verhaal van vallen en opstaan brachten. De laatstejaarsstudenten TEW en handelsingenieur van Ufsia waren gretige toehoorders.'De Dag van het ondernemerschap' is een voldragen kind geworden', zegt Mieke Winne van het VKW. Na een proefproject in het academiejaar 1996-1997, bleek de tweede dag in 1997-1998 de levensvatbaarheid van het ambitieuze project aan te tonen. De derde editie die afgelopen woensdag haar beslag kreeg met de uitreiking van de 'VKW-prijs van het ondernemerschap' aan Evy Baeten en Isabelle Schepens, bracht de bevestiging. Eind 1996 ondertekenden het VKW en Ufsia een protocol van samenwerking waarin beide partijen zich engageerden om ondernemen zowel kwalitatief als kwantitatief te bevorderen en de samenwerking tussen universiteit en bedrijfsleven te intensifiëren. De samenwerking kristalliseerde in twee luiken: ondernemerschapsprojecten tijdens het academiejaar en een 'Dag van het ondernemerschap'. Bij veel studenten sluimert liefde voor het ondernemerschap. Die probeert men levendig te maken door een ondernemerschapsproject op te zetten. Vroeg of laat kan die liefde dan echt ontluiken. Bij andere studenten tracht men belangstelling op te wekken voor ondernemen. In de beide gevallen dragen de tien workshops op de 'Dag van het ondernemerschap' daar sterk toe bij. Die workshops zijn als een 'ondernemersbad'. Deze interactieve confrontatie met een ondernemer van vlees en bloed kan bijzonder stimulerend werken.