Advertentie
Advertentie

Vlaamse dagbladen tellen 3 procent minder lezers

(tijd) - De Vlaamse dagbladen bereikten tussen juni 1998 en dezelfde maand dit jaar dagelijks zo'n 2,69 miljoen lezers. Dat is 3,1 procent minder dan de 2,77 miljoen uit de voorgaande periode, zo blijkt uit een peiling van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De Financieel-Economische Tijd is met een groei van 28 procent de sterkste stijger. Bij de Franstalige kranten nam het lezersbereik met 2,3 procent toe, van 1,61 tot 1,64 miljoen. Het CIM voedt de reclamemarkt met objectieve cijfers over de Belgische media. Dat gebeurt geregeld met gegevens over de verkochte oplage van de schrijvende pers en jaarlijks met een peiling naar het bereik. Dat is het aantal lezers van dag-, week- en maandbladen en het aantal kijkers van de tv-stations. Het bereik is bepalend voor de reclametarieven. Bij de jongste meting ervan werden 9.900 Belgen van 15 jaar en meer ondervraagd.