Advertentie
Advertentie

Voetbaloorlog

In Sladek uit 1928 beschrijft Ödön von Horváth hoe de radicale nationalist Sladek zijn geliefde doodt, omdat ze niet in zijn idealen wil geloven. Horváth bevindt zich op dat moment in Berlijn en stelt vast hoe jongeren zich met de gruwel van de Eerste Wereldoorlog in het achterhoofd, scharen achter de ideologische tirannie die tot de tweede wereldbrand moet leiden. Auteur Filip van Luchene beet zich vast in deze vertelling waarin dolgedraaide figuren zich vastklampen aan al te simpele oplossingen en confronteerde ze zowel met Horace van Pierre Corneille als met het hedendaagse voetbalgeweld. Het resultaat heet Racing Sladek en situeert zich binnen de supporterstroepen van een grote voetbalclub. Regisseurs Jos Verbist en Dominique Van Malder maken er bij het Kortrijkse Theater Antigone een voorstelling van onder het motto Voetbal is oorlog. Oorlog is voetbal. Niek Kortekaas verzorgt het decor, waarin spelers Sofie Decleir, Katrien Declercq, Ivan Pecnik, Lukas Smolders, Geert Six, Wim Vandenbussche en Dominique van Malder een balletje trappen.Racing Sladek wordt op 8 en 9 november gespeeld in Theater Antigone, Kortrijk (info en reservering: 056/23.98.55). Daarna volgen reisvoorstellingen tot 22 december.Persoonlijke oorlogsbeeldenMet zijn jongste boreling Fotos in de storm zet Theatergroep Woestijn 93 zijn eerste seizoen in als structureel gesubsidieerd gezelschap. Naar gewoonte probeert regisseur Hazim Kamaledin in deze productie te komen tot een vruchtbaar samengaan van fysiek spel en tekst. De hele maand september werd Rena Mirecka, erfgename van Grotowskis gedachtegoed, uitgenodigd om spelers Jan Bollen, Tineke Caels, Eko Noah en Tania Poppe in te wijden in de legendarische werkmethode van de Oost-Europese grootmeester. Voortbouwend op dit materiaal zochten de acteurs zich een weg in de schriftuur van Kamaledin en dramaturge Ilse Heip. In deze vertelling wordt geraakt aan de oorlog in Irak in 1991. Tegenover de onophoudelijke en daardoor ongrijpbare beeldenstroom wordt een selectie van fotos geplaatst om zo tot een bijzonder persoonlijk verhaal te komen.Fotos in de storm wordt van 8 (première) tot 12 november gespeeld in TheaterZuidpool, Antwerpen (info en reservering: 03/232.81.04). Daarna volgenreisvoorstellingen.True WestNa de enscenering van Harold Pinters De dienstlift door Tom van Dyck en Lucas van den Eynde vorige maand, zet Het Toneelhuis vanaf 13 november de deuren van het oefen-, experimenteer- en probeerplateau Studio Tokio open voor een tweede project, Laat die Fransen maar filmen, naar de klassieker True West van de Amerikaanse toneelauteur Sam Shepard. Spelers Filip Jordens, Frank Focketeyn, Bas Teeken en Ann Verhelst bewerkten deze tekst, waarin het menselijke zoeken naar geluk, liefde en erkenning de basis vormt. Een zoektocht die onmiddellijk met de onmogelijkheid ervan krijgt af te rekenen. Laat die Fransen maar filmen wordt van 13 november tot 5 december gespeeldin Studio Tokio, Antwerpen (info enreservatie: 03/224.88.44).Verrader en zoonKris Cuppens en Dirk Tuypens werkten al eerder samen met de Limburgse theatergroep De Queeste. Voor Kean & Zoon, dat deze week in première gaat in De Bottelarij/KVS in Molenbeek, verdiepten ze zich in de levens van Edmund en Charles Kean, vader en zoon en allebei gereputeerde toneelspelers in het 19de-eeuwse Engeland. Ze treffen elkaar in een opvoering van Shakespeares Othello waarin de eerste de titelrol speelt, geflankeerd door zijn zoon als de verrader Jago. Waar de vader oud en moe is, zoekt Charles de roem op. De dunne grens tussen leven en spel lijkt te vervagen in een duel waarin ambitie en liefde elkaar bekampen.Kean & zoon wordt op 13 (première) en 14 november gespeeld in De Bottelarij/KVS, Molenbeek (info en reservering: 02/412.70.70). Reisvoorstellingen tot 16 maart 2002.Samenstelling: Jef AERTS