Volksdansen op orgelmuziek

Vier dansers en een draaiorgel schragen de voorstelling Ad Vi La Va Pu La die Paola Bartoletti maakte voor Plinn en Het Muziek Lod, in coproductie met de Gentse Vooruit. Componist Dick van der Harst arrangeerde en adapteerde tradionele Europese volksmuziek en legde die vast in het orgelboek. Voor Bartoletti is deze voorstelling haar debuut als choreografe. Eerder werkte de Italiaanse actrice en danseres onder meer met Guy Cassiers, Erik de Volder en Het Muziek Lod (voor De Zeven Hoofdzonden in 1994, Ver van huis in 1996 en Diep in het bos in 1999). Haar keuze om het draaiorgel te hanteren in Ad vi la va pu la komt voort uit haar fascinatie voor dit artefact. Het orgel stuurt de voorstelling en geeft aan de andere inspiratiebronnen een eigen richting. De vier dansers - Rebecca Pesce, Rebecca Murgi, Nathalie Renard en Cecilia Vallejos - bedienen het orgel zelf en laten hun bewegingen leiden door wat in het orgelboek werd vastgelegd. Hierdoor krijgt de dans die de muziek volgt een repetitief karakter, beïnvloed door danspatronen van Ierse, Schotse of Bretoense origine. Het bezwerende karakter van deze volksdansen wil Bartoletti openbreken met ironie en een speels-komische abstractie. Huiscomponist bij Het Muziek Lod Dick van der Harst grabbelde in het enorme repertoire van de volksmuziek - van middeleeuws tot hedendaags - en herwerkte de muziekstukken tot een eigen soundtrack. Hoewel de muziek vooraf volledig werd vastgelegd, kunnen de dansers door de bediening van het orgel het tempo opdrijven en de dynamiek aanpassen. Op die manier doet het draaiorgel, dat qua klankkleur veeleer aansluit bij een kerkorgel dan bij het gekende straatorgeltje, niet alleen de dansers bewegen, maar reageert het als levende materie op de impulsen die de dansers geven.Ad Vi La Va Pu La is van 29 (première) tot 31 maart te gast in de Minardschouwburg, Gent (inlichtingen en reservatie: 09/267 28 28).Big Dance TheaterPaul Lazar en Annie-B Parson, stuwende krachten achter het New Yorkse Big Dance Theater, komen respectievelijk uit de Wooster Group en uit de off-dansscène in New York. Lazar verzorgt het theatrale, Parson het choreografische aspect in hun producties die, zoals de naam het zegt, groots willen zijn. Dat grootse schuilt niet in het spektakel, integendeel: tegelijk is er de relativering van het doorgaans zo ernstige podiumgebeuren. Op uitnodiging van het STUC in Leuven brengen ze in de Leuvense Brandweerkazerne hun nieuwste productie, Another Telepathic Thing.Big Dance Theater, van 29 t.e.m. 31 maart. Tickets (STUC): 016/20.81.33.