Advertentie
Advertentie

Voor La Tribune is nieuws niet langer een prioriteit

(tijd) - De Franse zakenkrant La Tribune steekt sinds begin deze week in een nieuw kleedje. Samen met de vormverandering hanteert de redactie ook een nieuwe strategie. Nieuws is niet langer de prioriteit. De krant legt voortaan de nadruk op duiding, achtergrond, analyse en commentaar. La Tribune is een uitgave van DI Group, de mediapoot van het luxeconcern LVMH (Louis Vuitton Moët Hennesy). De krant, die de inkomsten uit advertenties in de eerste zeven maanden van dit jaar met 20 procent zag teruglopen, is al jarenlang de kleinere concurrent van Les Echos, de Franse zakenkrant die behoort tot de Financial Times-groep. Beide zakenkranten kampen met een dalende oplage. Les Echos verloor in 2001 0,8 procent tot 124.000 verkochte exemplaren per dag, La Tribune zag de oplage in hetzelfde jaar met 3,7 procent dalen tot 86.000 exemplaren. Christian Brégou, de directeur van La Tribune, geeft ruiterlijk toe dat de verandering van strategie bedoeld is om sterker te staan tegenover Les Echos. We willen niet langer de frontale aanval inzetten op die krant, maar er een aanvulling op zijn. La Tribune wordt een heel andere krant, zegt Brégou. Naast de nadruk op analyse en achtergrond wil de krant ook meer aandacht schenken aan internationale politiek. De regionale paginas werden in mei al geschrapt, wat tot een staking bij de lokale correspondenten leidde. Die plaats wordt nu ingenomen door internationaal en Europees nieuws. Het zakenkatern met de beurscijfers is ingekort en verplaatst van het midden van de krant naar de laatste bladzijden. Het hart van de krant wordt vrijgemaakt voor een groot interview en debatpaginas. De krant blijft ruim aandacht schenken aan economische berichtgeving, maar wil wel af van het etiket beurskrant. Dankzij de nieuwe strategie wil Brégou de verkochte oplage optrekken tot 100.000. DV