Vooruitblik op Tefaf

Op 14 maart gaat in Maastricht de 16de editie van Tefaf open. Aan deze internationaal gerenommeerde antiek- en kunstbeurs nemen dit jaar 203 handelaars uit 13 landen deel. Daar zijn 16 Belgische antiquairs en galeriehouders bij. Op Tefaf brengt antiquair J. Zeberg uit Antwerpen diverse, zogenoemde Mechelse Poppetjes. Dat zijn gotische, gepolychromeerde sculptuurtjes in hout, niet groter dan veertig centimeter, met de voorstelling van de Heilige Maagd en het Kind, of van heilige vrouwen. De beeldjes, gemaakt omstreeks 1500, zijn van Mechelse makelij. Ondanks hun volkse naam zijn de Mechelse Poppetjes internationaal erg gegeerd. Zeberg vraagt er per stuk 37.500 tot 1 miljoen euro voor. Antiekhandelaar Jan Dirven, gespecialiseerd in kunst van de Middeleeuwen en de vroeg-Renaissance, neemt voor de laatste keer deel aan Tefaf. Dirven, die inmiddels 68 jaar is, bouwt zijn antiekzaak in Schoten af. Maar in Maastricht biedt hij prachtige stukken aan, onder meer een ensemble van vier houten, opengewerkte panelen, waarvan de uitgesneden figuren een bijbelse stamboom vormen. De panelen, die wellicht gediend hebben als koorafsluiting, dateren uit 1525. Er wordt voor het ensemble 1,25 miljoen euro gevraagd. Galerie Blondeel-Deroyan uit Parijs, een wereldspecialist op het gebied van oude wandtapijten, had het voornemen aan Tefaf deel te nemen. De galerie zou er onder meer een serie van zeven 16de-eeuwse wandtapijten aanbieden, geïnspireerd op de tapijtenserie De jacht van Maximiliaan. Blondeel zal echter niet in Maastricht zijn, hij heeft onlangs zijn antiekzaak in Parijs gesloten. Blondeel komt naar Antwerpen terug en wil naar eigen zeggen een sabbatjaar nemen. De vernoemde tapijtenreeks heeft hij inmiddels aan een Amerikaanse particulier verkocht voor 1,8 miljoen euro. Op Tefaf zijn uiteraard ook schilderijen van oude meesters te koop. Johnny van Haeften uit Londen toont in Maastricht een recent ontdekt portret van Jacob Jordaens. Het doek stelt de infante Isabella voor, de dochter van de Spaanse koning Filips II. Na de dood van haar man Albrecht in 1621 kleedde Isabella zich alleen nog in een kloosterhabijt. Zo liet zij zich ook door Jordaens vereeuwigen. Onder de nieuwe deelnemers aan Tefaf zijn nogal wat galeries van moderne en hedendaagse kunst. Daartoe behoren galerie Sperone Westwater uit New York, met werk van Fontana, Bruce Nauman, Andy Warhol en Frank Stella, galerie Jablonka uit Keulen, met doeken van Philip Taaffe en Miquel Barceló, en galerie Odermatt-Vedovi uit Parijs, met sculpturen van Germaine Richier en surrealistische schilderijen van Magritte, Ernst en Masson. Galerie Xavier Hufkens uit Brussel brengt in Maastricht een mobile van Calder, een sculptuur van Louise Bourgeois, en een schilderij uit omstreeks 1960 van René Margitte. Voor een pentekening uit 1959 van Magritte, met de voorstelling van een paraplu waar bovenop een drinkglas staat, vraagt Hufkens 145.000 euro. Op Tefaf worden heel wat zeldzame prenten en handschriften aangeboden. Kunsthandelaar Rumbler uit Frankfurt brengt er een indrukwekkende collectie van 250 prenten van Goya, waaronder een complete eerste druk van de Caprichos. Spectaculair is het fragment van een Dode Zeerol uit 100 na Christus, te zien op de stand van Ferrini & Biondi uit Los Angeles. Het meest spraakmakende stuk op de beurs is echter een sculptuur van de Italiaanse beeldhouwer Bernini (1598-1680). Het gaat om een 80,5 cm hoog model in terracotta, een bozetto, dat Bernini omstreeks 1653 maakte als ontwerp voor het centrale beeld van de Fontein van De Moor. Het beeld stelt een riviergod voor, afgebeeld als een naakte, ouder wordende man met negroïde trekken. De fontein werd uiteindelijk op ware grootte door een assistent van Bernini in marmer gekapt, en staat vandaag opgesteld op de Piazza Navona in Rome. De bozetto wordt op Tefaf voor meer dan 10 miljoen dollar aangeboden door Salander-OReilly, een kunsthandelaar uit New York, die het beeld voor 2,096 miljoen pond kocht op de veiling van 9 juli 2001 bij Sothebys in Londen. Tefaf is een uitstap naar Maastricht waard. Zon 90 procent van de bezoekers komt er alleen maar om te kijken. De beurs heeft plaats in het MECC in Maastricht van 14 tot 23 maart, en is dagelijks open van 11 tot 19 uur. De toegang bedraagt 3O euro, incluis de lijvige catalogus. Voor twee personen betaalt men 42,50 euro. Inlichtingen op tel.: 0031-411/64.50.90 en de website: www.tefaf.com.Resultaat Brusselse antiekbeursDe Antiekbeurs van België, die van 31 januari tot 9 februari georganiseerd werd in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten, heeft voor verrassingen gezorgd. Op de internationale kunstmarkt, zeker op de internationale veilingen, zijn het vooral de topstukken die hoog scoren. Dergelijke stukken gaan dan meestal naar industriëlen. Naar de categorie van kunst en antiek, die daar kwalitatief net onder ligt, is veel minder vraag naar dan vroeger. Blijkbaar laten de liefhebbers die behoren tot wat de middenklasse genoemd wordt, onder wie artsen, advocaten en notarissen, het afweten. In Brussel echter ging het er omgekeerd aan toe, de topstukken waren moeilijk te verkopen. Daarentegen bleek er een grote vraag te zijn naar art deco, art nouveau, beeldhouwwerk en moderne Belgische schilderkunst uit de 20ste eeuw. Uit een enquête, gehouden na afloop van de Brusselse beurs, bleek dat drie deelnemende antiquairs en kunsthandelaars op de vier hun verkoop als matig tot goed bestempelden. Bert POPELIER