Vraag naar impressionisme

De jongste veilingresultaten, zowel in België als in het buitenland, tonen aan dat de financiële waarde van moderne kunst niet onderuitgehaald wordt door de aanslagen in Amerika en de oorlog in Afghanistan. De veiling van Duitse en Oostenrijkse kunst in Londen, op 10 oktober, was een succes. Bij Sothebys verwisselde een impressionistisch schilderij van Gustave Klimt, Dame im Fauteuil gemaakt in 1897, voor 4.375 euro (175 miljoen frank) van eigenaar. Dat komt neer op het drievoudige van de vooraf geschatte waarde. Ook op de veiling van 6 oktober bij De Vuyst in Lokeren bracht moderne kunst meer op dan verwacht. Het topstuk, het schilderij Groot heuvellandschap van Valerius de Saedeleer (1867-1941), werd afgehamerd op 82.000 euro (3,3 miljoen frank). Zoals verwacht deden de Vlaamse neo-impressionisten het eveneens goed. Naar dergelijk werk is er immers ook vraag in het buitenland, omdat de grote Franse impressionisten onbetaalbaar geworden zijn. Bij De Vuyst haalde het schilderij Bij de kapel van Modest Huys (1874-1932) 37.000 euro (1,5 miljoen frank), wat het dubbele van de schatting is. Een ander schilderij van Modest Huys, Woelige overstroming - De Mandelvallei uit 1924 werd afgehamerd op 40.000 euro (1,7 miljoen frank). Voor een schilderij uit 1922 van Gust de Smet (1881-1966), Naakt en Bloemenboeket, werd 42.000 euro betaald. Een schilderij uit 1913 van een veel minder bekende Belgische neo-impressionist, Rodolphe Wytsman (1860-1927), werd verkocht voor 17.500 euro (700.000 frank). Bij al deze hamerprijzen zijn de veilingkosten niet inbegrepen. De positieve trend voor het neo-impressionisme werd bevestigd op de veiling in de Verkoopszaal van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, gehouden van 2 tot en met 5 oktober. Een schilderij van Henri-Victor Wolvens (1896-1977) was er de uitschieter. Zijn doek Rue dOstende menant vers la plage haalde 15.369 euro (620.000 frank). Etnische kunst stagneertIn tegenstelling met de waardevastheid en zelfs hausse van de moderne kunst is er bij etnische kunst wel een zekere reserve vast te stellen. In Parijs is de jaarlijkse beurs voor etnische kunst, het Salon International d Art Tribal, een tegenvaller geworden. De beurs werd gehouden van 14 tot 17 september, dus net na de aanslagen in de Verenigde Staten. De meeste dure topstukken werden er niet verkocht. Er was vooral vraag naar stukken van gemiddelde of lage kwaliteit, en naar etnografica. De verkoop van exclusieve boeken daarentegen doet het uitstekend. Bij Christies in New York werd deze week een eerste druk van werk van Shakespeare geveild voor 7 miljoen euro (280 miljoen frank). Dat bedrag was het drievoudige van de raming. Het ging dan ook om een druk uit 1623, die doorgaat als een van de twee best bewaarde van de nog vijf resterende complete uitgaven van de allereerste toneelwerken van Shakespeare. In de uitgave zijn 36 van de 39 aan Shakespeare toegeschreven toneelstukken opgenomen.Toekomstige veilingenOp 20 oktober worden bij Lempertz in Keulen zon tweehonderd belangrijke stukken porselein uit de verzameling van de Saxonia geveild. Een selectie van de meest interessante stukken zal vooraf rondreizen naar Berlijn, München en Brussel. De privé-verzameling Saxonia bestaat uit porselein van de manufactuur van Meissen, en uit stukken van de manufactuur van KPM Berlin. Bij het Meissen porselein ligt de nadruk vooral op serviesstukken uit de eerste helft van de 18de eeuw. Tot de topstukken behoort een reisservies met goudgrond, dat nog in de originele koffer steekt. Het servies uit 1735-1740 wordt op 85.000 DM geschat. Onder het KPM Berlin-porselein bevinden zich fraaie stukken gedecoreerd met zichten op Berlijn en Potsdam. De voorbezichtiging in Keulen heeft plaats van 13 tot 18 oktober. Men kan de catalogus van het aanbod consulteren op www.lempertz.com, of aanvragen via het Brussels kantoor van Lempertz, tel. 02/514.05.86. Amberes in Antwerpen (Terninckstraat 6-8-10, 2000 Antwerpen, tel.: 03/226.99.69) houdt een veiling op 15 en 16 oktober. Er wordt van de onlangs overleden Nederlandse kunstenaar Herman Brood een doek uit 1990 aangeboden, dat geschat wordt op 6.000 euro (240.000 frank). Een aquarel van Paul Delvaux zou 50 à 60.000 euro (2 tot 2,4 miljoen frank) moeten opbrengen, een klein werkje van Léon Spilliaert, niet groter dan 18 bij 12 cm, 1.000 euro (40.340 frank). Bij Amberes wordt voorts werk aangeboden van Appel, Lanskoy, Pol Mara, Constant Permeke en Eugeen van Mieghem. Van Paul Joosten komen er bij Amberes niet minder dan 15 werken onder de hamer, vooral tekeningen, maar ook schilderijen. Campo, aan de Vlaamse Kaai 30-31 in 2000 Antwerpen (tel.: 03/238.42.02) houdt een veiling van vooral Vlaamse moderne kunst op 23 en 24 oktober. De werken kan men vooraf zien vanaf vandaag 13 oktober. Tot de artistiek boeiende werken behoren een schilderij uit 1977-1978 van Raoul de Keyser, geschat op 4.000 euro (160.000 frank), een bronzen sculptuur van Jef Lambeaux, De liefdesbrief genoemd, geschat op een 12.500 euro (500.000 frank), en het doek Korenveld van Constant Permeke, met een verwachte hamerprijs van 75.000 euro (3 miljoen frank).