Advertentie
Advertentie

'Vrije concurrentie leidt niet noodzakelijk tot lagere prijzen'

WOLUWE (tijd) - Radioreclame is in Vlaanderen goedkoper dan in het zuiden van het land. Nochtans beschikken de BRTN/VAR in Vlaanderen over een zogenaamd monopolie, terwijl in Wallonië de landelijke commerciële radio's vrij kunnen concurreren. Volgens Wim Frison van de VAR is dit het bewijs dat het doorbreken van monopolies niet noodzakelijk tot een lagere kostprijs per duizend leidt. 'Vrije concurrentie is goed maar je mag er geen fetisj van maken', vindt Frison.De verklaringen in deze krant van Pierre Brusselmans, voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA), zijn bij een aantal media- en reclamemensen hard aangekomen. In een interview (zie Tijd van 2 mei '96) beklemtoonde Brusselmans dat de kostprijs van mediareclame (gedefinieerd als de kost per duizend contacten) in België 50 procent boven het gemiddelde van Europa ligt. De UBA wil dat verschil tegen 2000 weggewerkt zien. Een middel daartoe is het doorbreken van alle reclamemonopolies, want die leggen hun prijzen op zonder dat ze zich hoeven te bekommeren om concurrentie, redeneren de adverteerders.