Vrouwen kopen vooral kleine auto's
(tijd) - Vrouwen kopen vooral kleine wagens, meldt "TW', het tweewekelijks tijdschrift van Touring-Wegenhulp. Vorig jaar hadden ze bij de heel kleine auto's - in totaal ruim 5.000 wagens - bijna 43 procent marktaandeel, tegenover 33 procent voor de mannen. De rest zijn "seksloze' bedrijfswagens. Erg populair bij vrouwen zijn de Fiat Panda (46 procent vrouwelijke kopers op 1.569 verkochte stuks) en de Suzuki Alto (60 procent op 837 stuks). Ook goed in de markt liggen de Subaru Mini Jumbo, de Seat Marbella en de Daihatsu Domino. Tussen 1.000 en 1.300cc - 95.000 wagens - scoren de vrouwen ruim een derde marktaandeel met als toppers de Peugeot 205, de Renault Clio, de Ford Fiesta en de VW Polo. Boven de 1.300cc doen o.a. de VW Golf, de Toyota Corolla, de Opel Kadett en de Mazda 323 het erg goed. In de middenklasse halen de vrouwen 12,5 procent van de markt; in deze groep slaan vooral de Nissan Primera, de BMW 316-318i, de Audi 80 en de Opel Vectra aan. Bij de echte statusmodellen komen de vrouwen nauwelijks voor onder de kliënteel. Topwagen hier is de BMW 320-325i, die 212 vrouwen kon bekoren. Twee vrouwen kochten een Ferrari.