Advertentie
Advertentie

Vuistregels om te overleven in merkenland

DIEGEM (tijd) - Fabricanten van A-merken voelen de hete adem van de huismerken in de nek. Belgische supermarkten verkopen steeds meer van hun eigen fruitsap, yoghurt en keukenrollen. In 10 jaar hebben de distributiemerken hun marktaandelen verdubbeld. Het reclamebureau VVL/BBDO onderzocht of er 'nog een markt is voor de merken als de distributie labels blijft uitdelen'. Het bureau vond vier manieren om distributiemerken de pas af te snijen.Tussen 1984 en 1994 klom het aandeel van de huismerkprodukten (Aldi, Delhaize en Delby) van 13 tot 23 procent van de omzet van de Belgische warenhuizen. Cijfers die de merkenproducenten doen tandenknarsen. 'De jongste jaren worden wij gewaar dat onze klanten, de producenten van A-merken, zich meer en meer zorgen maken over de groei van de huismerken', zegt Patrick Janssens, managing director van het reclamebureau VVL/BBDO.