Waar blijft de 'moeder van alle campagnes'?

(tijd) - Hoewel in tuinen en weilanden steeds meer hele of halve gezichten van kandidaten opduiken, lijkt iets meer dan drie weken voor de 'moeder van alle verkiezingen' van een echte verkiezingscampagne nog maar weinig te merken. 'Dat komt', zegt Frank Thevissen, 'omdat het traditionele referentiepunt - de affiche - ontbreekt in het straatbeeld en omdat de partijen, gezien hun wettelijk beperkt budget, hun advertenties en mailings opsparen tot de laatste weken.' Thevissen doceert Politieke marketing en communicatie aan de VUB en slaat sinds een jaar of tien met een kritisch-wetenschappelijke blik de verkiezingscampagnes gade.'Een verkiezingscampagne is meer dan 20m2-affiches', zegt Frank Thevissen. 'Brigitte Grouwels in Man bijt hond, een debat in De zevende dag, de dagelijkse krantencommentaren, ... ook dat maakt deel uit van de campagne. De wetenschap en de media hebben de neiging alleen naar het reclamegedeelte te kijken. Affiches zijn immers zichtbaar. Voor journalisten zijn zij het ijkpunt om partijen en kandidaten op te taxeren. Denk aan de bokshandschoenen van het Vlaams Blok in 1991 of de rug van Jean-Luc Dehaene in 1995. Daar werd over geschreven en over gesproken. Het zijn dankbare gegevens om de partijen tegenover elkaar te plaatsen. Op folders, direct mailing, canvassing hebben wetenschappers en journalisten geen greep. Het is precies of zij niet weten wat er gebeurt.'