@ Waar gratis informatie de begindagen van het internet domineerde,

lijkt betalende content vandaag stilaan de regel te worden. De betalende trend werd midden vorig jaar uit financiële noodzaak ingezet toen de advertentiemarkt en de ICT-sector in een malaise sukkelden. Bedrijven hadden dringend nood aan inkomsten en herzagen daartoe hun bedrijfsmodellen. De voorbije maanden deden onder meer Rendez-Vous, Financial Times, CNN en AltaVista dezelfde oefening. Voortaan is op hun websites niet alles meer gratis.In ons land ging de ontmoetingssite Rendez-Vous recent de betalende tour op. Wie een bericht wenst te versturen uit de privé-mailbox of een gedetailleerd profiel plaatst, betaalt voortaan via SMS 1 euro per maand (dat hij/zij berichten verzendt). De overige functionaliteiten van de site blijven gratis. De bijkomende inkomsten moeten de gekrompen advertentie-inkomsten compenseren en de technologische investeringen ondersteunen. Bovendien verbetert de betaaldienst onrechtstreeks de kwaliteit van de profielen: weinig grapjassen zijn bereid te betalen voor het opstellen van valse profielen. Tot nog toe heeft de nieuwe strategie Rendez-Vous geen windeieren gelegd. Twee weken na de lancering van de betalende dienst telde de stek al om en bij de 20.000 leden. Het aantal bezoekers bleef ondertussen stabiel. Benieuwd of de site van de Britse zakenkrant Financial Times zijn trafiek eveneens stabiel kan houden. In januari trok FT.com 2,7 miljoen unieke gebruikers of 13 procent meer dan in november. De naar eigen zeggen grootste zakenwebsite ter wereld laat zijn bezoekers binnenkort betalen voor het on-linearchief, nieuwe diensten en het breaking news. FT.com zegt niet langer te kunnen leven van alleen maar (tegenvallende) reclame-inkomsten. Nog in de mediasector meldde de internationale televisiezender CNN, onderdeel van de media- en entertainmentgigant AOL Time Warner, afgelopen week niet langer gratis videofragmenten aan te bieden op zijn site. Vanaf volgende maand rekent CNN zijn on-linekijkers 4,95 dollar per maand of 39,95 dollar per jaar aan. Ook hier voldoen de advertentie-inkomsten niet langer om het gratis aanbod te handhaven. Bij de grote e-mail- en zoekdiensten is hetzelfde geluid te horen. AltaVista neemt de meest drastische maatregelen. Op 1 april doekt de Amerikaanse zoekrobot zijn (gratis) e-maildienst op. Het bedrijf wil zich volledig toeleggen op de zoekdienst, van oorsprong zijn kernactiviteit. Bij Hotmail, de e-maildienst van de softwaregigant Microsoft, wordt een adres voortaan na 30 dagen inactiviteit opgeheven. Voorheen was dat nog 60 dagen. Wie Hotmail jaarlijks 20 dollar betaalt, hoeft zich van die tijdslimiet niets aan te trekken en krijgt er extra opslagruimte (voor e-mails) en webruimte bovenop. Concurrent Yahoo! lijkt het verst gevorderd in een betalend bedrijfsmodel. Zowel aan de mail- als de zoekdienst zijn betalende diensten gekoppeld. Wie een grotere mailbox wenst, betaalt 50 dollar per jaar. Bij zijn zoekmachine vangt Yahoo! zowel inkomsten bij de particuliere als bij de zakelijke klanten. @ Het WIPO Copyright Treaty, een internationaal verdrag dat de auteursrechten beschermt op het internet, trad afgelopen week in werking. Het verdrag past de bescherming van de auteursrechten aan het digitale tijdperk aan. Op die manier wordt muziek, film, literatuur en software op internet beschermd tegen piraterij. Tot nog toe was dat niet het geval; de laatste aanpassing van de wet dateert dan ook van de jaren 70. In mei van dit jaar wordt bovendien het zusterverdrag WIPO Phonograms and Performances Treaty van kracht. Deze regelgeving verbiedt de illegale reproductie van auteursrechtelijk beschermde geluidsopnames via digitale communicatietechnologieën zoals internet. De uitgevers krijgen daarbij het recht hun materiaal via encryptie en andere technologieën te beveiligen.Volgens de WIPO verzekert de wetgeving de uitgevers van royaltys voor hun on-line-uitgaves. Dat kan de uitgevers alleen maar aanmoedigen om ook op het internet hun ding te doen, luidt het bij de organisatie en de uitgevers zelf. Beide verdragen werden door een dertigtal landen, waaronder de VS, geratificeerd. De lidstaten van de Europese Unie volgen later dit jaar.