Advertentie
Advertentie

Wanted Man: Johnny Cash

'Have you come here for forgiveness? / Have you come to raise the dead / Have you come here to play Jesus / to the lepers in your head.' Het komt uit U2's 'One', een van de tracks die Johnny Cash, die vrijdag overleed in Nashville, opnam in zijn cd-reeks 'American Recordings'. Het valt op hoeveel zinspelingen op de dood de countrylegende in zijn recente cd's verweefde. Op zijn jongste stonden aangrijpende versies van nummers van Trent Reznor ('Hurt'), Martin Gore ('Personal Jesus') en Lennon & Paul McCartney ('In My Life').Cash wist dat hij op het punt stond de tijdelijke voor de eeuwige jachtvelden in te ruilen en ging daar heel bewust mee om. Dat zijn vrouw uiteindelijk eerder het loodje moest leggen, tekende hem. Toch bleef hij, ondanks talrijke opnames in het ziekenhuis, tot op de dag van zijn dood voortwerken aan een nieuwe American Recording. Die verschijnt postuum, net als de wellicht talloze andere terugblikken op zijn imposante carriere - hij nam tijdens de 71 jaren van zijn leven een slordige 1500 tracks op. Cash was trots op het feit dat hij samen met Elvis Presley de enige artiest werd die zowel in de Country als in de Rock 'n Roll Music Hall of Fame is opgenomen, op zijn 48 singles die de Billboard Hot 100 Pop charts haalden (dat zijn er ongeveer evenveel als de Rolling Stones en de Beach Boys) en op de ruim 50 miljoen platen die hij verkocht. Maar hij was nog veel fierder op het respect dat hij kreeg van de gewone man in de straat, wiens niet altijd rooskleurige bestaan hij met mededogen bezong. Vaak kregen zij die een stommiteit begaan hadden en de kans niet kregen van de maatschappij om dat recht te zetten een hoofdrol in zijn composities. Hij gaf hen hoop en een moment van verpozing. Zoals tijdens zijn legendarische gevangenisperformances op het einde van de jaren zestig. Het enthousiasme dat in de staatsgevangenis van San Quentin losbrak onder moordenaars, drugdealers en andere verdoemden des levens wanneer hij 'Wanted Man' en 'I Walk the Line' inzette, stak hem een hart onder de riem. Zijn ingetogen, wat neergebogen blik op de schemerblauwe hoes van 'Johnny Cash At San Quentin' zegt alles. Een spotlicht, verborgen achter het gekuifde hoofd van de zanger, doet de contouren van het gezicht van de Man In Black blinken. Respect. (TPe)