We missen de boot van de interactieve leermethodes

De dinosaurus verdween, omdat zijn kennis inefficiënt was geworden om te overleven. Zo verdwijnen ook plantesoorten, culturen en bedrijven. De meest doeltreffende vorm van kennisoverdracht vandaag de dag maakt handig gebruik van de beeldcultuur, die ook haar positieve, interactieve mogelijkheden heeft. Vlaanderen is zeer bijziend en ziet die niet, hoewel ze cruciaal zullen zijn om te overleven in een tijdperk waarin het woord als dominante factor juist de plaats moet ruimen voor het beeld. De uitdagende redenering komt van RUG-professor Fernand van Damme, een eminent kenniskenner. Kennis verslijt ook en wordt inefficiënt. 'Kennis moet dan ook constant in vraag worden gesteld', zegt RUG-professor Fernand van Damme. 'Is zij hier en vandaag nog efficiënt? Bekijk het verdwijnen van de dinosaurus. Hij had vele duizenden jaren lang kennis opgebouwd, maar die werd op een bepaald moment inefficiënt tegenover zijn omgeving en zijn belagers-concurrenten. We zien dier- en plantesoorten verdwijnen, omdat ze hun kennis niet wisten te hermoduleren voor de gewijzigde leefomstandigheden.' De vergelijking met voorbijgestreefde kennis in de samenleving en het bedrijfsleven ligt voor de hand.