'Wij willen een rol spelenin de toekomst van Canal+'

(tijd) - 'Het klopt dat wij met de Vlaamse Mediamaatschappij het dossier van Canal+ Benelux op de voet volgen, maar we zijn niet betrokken bij een bod op de betaalzender. We zitten wel in een werkgroep met Telenet over interactieve digitale televisie, en dit project past daarbij', zei Van Thillo gisteren over het Canal+-dossier. 'We hebben zeker de ambitie hierin een rol te spelen in de toekomst, maar de sleutel ligt bij de kabelmaatschappijen.' Telenet ging met de Waalse mediagroep Deficom een alliantie aan om een bod uit te brengen op Canal+, en de zender daarna op te splitsen. 'De 300.000 Belgen en 200.000 Nederlanders die willen betalen voor extra diensten zijn een interessant publiek. Maar de overnemer zal iets van tv moeten kennen, want Canal+ zal niet langer programma's leveren. Bovendien vrees ik dat de merknaam op termijn verdwijnt', zegt Van Thillo. Parool De Persgroep is sinds begin dit jaar ook voor 32,9 procent eigenaar van de Amsterdamse kwaliteitskrant Het Parool. Van Thillo verwacht tegen eind deze maand meer duidelijkheid over de herstructurering bij die titel. Er verdwenen al eens 40 banen bij de overname. Op de redactie van de krant sneuvelen sowieso nog eens 25 van de 110 banen. Van Thillo beseft dat de herstructurering sociaal heel zwaar valt, maar wijst erop dat De Morgen ooit begon met 47 journalisten. Uit lezersonderzoek blijkt dat het publiek van Het Parool nog meer aandacht wil voor Amsterdams nieuws. Mogelijk schakelt de krant ook over op het tabloidformaat, omdat de lezers vragen om een handige krant. In de eerste maanden van dit jaar steeg de oplage met 2.000 exemplaren tot een kleine 90.000. DV