Advertentie
Advertentie

Winst Havas 12,9 procent hoger

PARIJS (afp/reuter) - De Franse mediagroep Havas heeft in 1996 de winst met 12,9 procent zien groeien naar één miljard Fr.fr. (6,1 miljard frank). Het cijfer stemt overeen met de eerder uitgesproken verwachtingen. De resultaten van de advertentie- en toerismedivisies wogen ruimschoots op tegen de verliezen van de uitgeverstak. De omzet van Havas steeg met 8,9 procent naar 48,6 miljard Fr.fr. De stijging is voor een deel te verklaren door de opbrengsten van de verkoop van het tijdschrift Téléstar en het aandeel in het radiostation Capital Radio. Havas, dat in 1987 werd geprivatiseerd, is voor 30 procent in handen van het nutsbedrijf Générale des Eaux. Havas heeft volgens zijn topman Pierre Dauzier geen plannen voor grootscheepse strategische maneuvers in het komende anderhalf jaar. De groep wil eerst de aandelenoperatie van Générale des Eaux - die van begin dit jaar dateert - verteren. Dauzier sluit niet uit dat er 'aanpassingen' zullen volgen. Eén van die aanpassingen zou kunnen verband houden met de participatie van Havas in CLT-UFA, het resultaat van de fusie tussen de Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion en de audiovisuele poot van het Duitse Bertelsmann-concern.