Winst keert terug bij Zweeds industrieconcern Volvo

STOCKHOLM (afp/tijd) - Het Zweedse industrieconcern Volvo is erin geslaagd weer winstgevend te worden. Volvo tekende vorig jaar een nettowinst van 1,39 miljard kronen (151 miljoen euro) op, terwijl er in 2001 nog een nettoverlies van bijna 1,47 miljard kronen was. In het vierde kwartaal hield de negatieve markttrend wel aan. Volvo meldde gisteren dat het zijn aandeel niet langer wil laten noteren op Euronext Brussel. In Brussel werden slechts beperkte hoeveelheden van het aandeel verhandeld.

Volvo maakte vorig jaar werk van de integratie van Renault Trucks en Mack Trucks en introduceerde nieuwe vrachtwagenmodellen. De groep schrapte 7.100 banen en sloot een productiebedrijf in de VS. De vestiging in Winnsboro, in de staat Zuid-Carolina, ging voor de bijl. Een groter deel van de Amerikaanse productie werd samengetrokken in New River Valley, in Virginia.De omzet zakte met bijna 2 procent tot 177,1 miljard kronen. Het bedrijfsresultaat ging van een min van 676 miljoen kronen naar een plus van 2,84 miljard. Exclusief 4 miljard herstructureringslasten was er in 2001 wel een bedrijfswinst van bijna 3,19 miljard kronen.Algemeen directeur Leif Johansson merkt op dat de meeste afzetmarkten voort krimpen of slabakken. Alleen Azië is een gunstige uitzondering. Er is weinig reden tot optimisme in trucks, luchtvaartonderdelen en uitrusting voor de bouw. De internationale economische conjunctuur is nog altijd in de ban van de onzekerheid. In de eerste jaarhelft verwachten we geen belangrijk herstel in Noord-Amerika. Voor Europa rekenen we op een aanhoudende, weliswaar niet dramatische, terugloop.De vrachtwagenpoot, die het zwaarst weegt, leverde vorig jaar 69.483 trucks (+6%) en boekte een stijging van het bedrijfsresultaat met 14 procent. In Europa was Volvo Truck marktleider in Scandinavië en België. In het vierde kwartaal viel de bedrijfswinst in trucks wel met 14 procent terug. Qua bestellingen is Volvo vooral tevreden over de groei in landen als China en Zuid-Korea. Volvo is de op een na grootste vrachtwagenbouwer ter wereld. Alleen DaimlerChrysler maakt nog meer trucks. DaimlerChrysler publiceert zijn verkoopcijfers pas op 20 februari.Bij ons heeft Volvo een vrachtwagenfabriek in Gent, Volvo Europa Truck. Als de economische conjunctuur een beetje meewil, zal die fabriek dit jaar haar productie uit 2002 evenaren. Eind januari zei de vestiging dat ze verleden jaar 27.100 trucks had gemaakt, circa 1.000 meer dan in 2001.De afdeling bouwmaterieel van Volvo dook in het vierde kwartaal in het rood. Volvo Construction Equipment schrijft dat toe aan de lage vraag in Europa en Noord-Amerika en de druk op de prijzen.Volvo praat met industriële kandidaten die de 45 procent willen kopen die het concern heeft in Scania. De Europese Commissie verplichtte Volvo eerder om zijn aandelen in Scania van de hand te doen. Alleen op die voorwaarde wilde de Commissie de overname van Renault en Mack goedkeuren.Het bestuur van Volvo besloot zopas de notering op Euronext Brussel af te schaffen. Die notering dateert al van 1985. De liberalisering van de internationale kapitaalmarkten en de toenemende activiteit van buitenlandse beleggers op de beurs van Stockholm maken de aanwezigheid in Brussel overbodig. In Stockholm worden dagelijks 1,5 tot 1,7 miljoen van onze aandelen verhandeld, zegt directeur Fredrik Brunell van de afdeling beleggerscontacten. Na het vertrek uit Brussel behoudt Volvo noteringen in Stockholm, Londen en op Nasdaq. Tokyo sneuvelde ook reeds. De grootste aandeelhouders in Volvo zijn de autobouwer Renault en Zweedse en Amerikaanse institutionelen. DB

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud