Winstgevendheid luchtvaartsector in duikvlucht

Na de VS lijkt Azië de grootste zorgen te veroorzaken in het bedrijfsleven. De val in de vraag naar pcs en andere elektronische apparatuur heeft de export tussen Azië en de VS bijna doen opdrogen. Uiterst dramatisch pakt dit uit voor bevrachters en (vracht-)luchtvaartmaatschappijen, zo laten de laatste halfjaarresultaten zien. In het verleden werd de elektronica-export vrijwel volledig per luchtvracht vervoerd. Naast de volumedaling als gevolg van de daling in vraag, vindt er ook een verschuiving plaats van dure luchtvracht naar goedkopere vormen van transport. In juli daalden de exportorders van Taiwan met bijna 20 procent op jaarbasis. Zuid-Korea zag een even grote daling in juli. Het persbureau Reuters toonde aan dat de markt voor luchtvracht van en naar Azië blijft verslechteren, zowel in volume als in de tarieven. Volgens betrokkenen is het het ergste wat ze in tien jaar hadden meegemaakt. Mei liet volgens de laatste officiële cijfers een waardedaling zien van 14,1 procent van de goederen die per luchtvracht naar de VS werden geïmporteerd. In de zomermaanden vliegen er altijd meer vliegtuigen om vakantiegangers te vervoeren. Luchtvaartmaatschappijen proberen dan de extra beschikbare capaciteit te vullen met vracht, vaak tegen dumpprijzen, om nog wat inkomsten te genereren. Vrachttarieven vanuit de VS met Europese bestemmingen liggen 40 procent onder die van vorig jaar. Freightforwarders wordt hier op de korte termijn een arbitragemogelijkheid geboden, doordat zij goedkoper capaciteit kunnen reserveren, terwijl ze de klanten een hoger tarief blijven aanrekenen. Het vervoer van kleinere pakketten liet nog wel een volumestijging zien, volgens een woordvoerder van UPS. Freightforwarders lijken dan ook terrein te verliezen op de pure pakketvervoerders als UPS en FedEx. Ook een woordvoerster van British Airways zegt desondanks nog niet in paniek te geraken. Een voordeel van de huidige crisis is dat ook geplande vlootuitbreidingen voorlopig in de ijskast worden gezet.De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen rapporteerden in de afgelopen twee weken vrijwel allemaal hun tweedekwartaalcijfers. Die waren adembenemend slecht. Alle maatschappijen bij elkaar leden in het tweede kwartaal een verlies voor buitengewone lasten van 400 miljoen dollar. Dat was een verslechtering van 2 miljard dollar ten opzichte van het jaar voordien. De volumes in het duurdere businessclass-segment lagen 15 tot 20 procent onder vorig jaar. Ook werden er meer kortingen gegeven. Daarnaast bevindt zich het prijsverschil tussen de economy- en businessclass op een buitengewoon hoog niveau. Dit roept de vraag op of maatschappijen hun huidige prijsstructuur nog lang kunnen volhouden. Maatschappijen zoals British Airways hebben juist ingezet op het businessclass segment, omdat daarmee hogere marges zijn te behalen.Met angst en beven wordt uitgekeken naar de kwartaalcijfers van de grote Europese maatschappijen als British Airways, Lufthansa en Air France. KLM rapporteerde deze week al een daling van de operationele winst met 77 procent. Er werd een nettoverlies geleden van 11 miljoen euro, tegenover een winst van 41 miljoen een jaar eerder.Voor de beleggers is er één troost: veel dieper dan nu kunnen de luchtvaartaandelen volgens de analisten niet zakken. PB binnen010807.gif