Winstwaarschuwing EMI klinkt ernstig
EMI kwam dinsdag met een nieuwe winstwaarschuwing. De groep verwacht dat de winst van het boekjaar dat op 31 maart 2002 afloopt, met 42 procent zal terugvallen. EMI verwacht een winst voor belastingen en uitzonderlijke resultaten van 150 miljoen pond, tegen een winst van 260 miljoen pond een jaar geleden. De winstwaarschuwing volgt op de waarschuwing van 25 september 2001. Toen deelde EMI mee dat de winst voor belastingen met 20 procent zou terugvallen. De koers van het aandeel zakte met 7 procent. Bij de eerste winstwaarschuwing was al 35 procent ingeleverd. Muziekmaatschappijen zijn het slachtoffer van een terugvallende economie en van piraterij op het internet. In oktober werd Alain Levy, de voormalige directeur van Polygram, benoemd tot directeur van de productieafdeling van EMI. Onder Levy werden 500 werknemers ontslagen en werd de samenwerking met artiesten zoals Mariah Carey en David Bowie verbroken. Volgens analisten zal het herstel van EMI uiterst moeizaam verlopen. EMI presteert slechter dan de slecht presterende markt, is de consensus bij analisten. In Amerika zal het marktaandeel vermoedelijk terugvallen tot 10 procent, vergeleken met 10,8 procent een jaar eerder. Ook op de Japanse markt verliest EMI verder marktaandeel. Bovendien zijn ook de vooruitzichten voor 2002 niet veelbelovend. ABN AMRO verwacht dat de wereldwijde muziekverkoop in 2002 met 3 procent zal terugvallen. Vooral de situatie in Latijns-Amerika, dat een belangrijk deel van de muziekmarkt inpalmt, is weinig hoopgevend. Brazilië is de zevende grootste muziekmarkt ter wereld. Ook de verkoop van muziek via het internet zal minder hoog liggen dan gehoopt. Volgens het onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix vroegen de voorbereidingen voor het opzetten van een internetbetaaldienst meer tijd dan gepland. Het onderzoeksbureau verwacht dat de muziekverkoop via het internet in 2006 5,5 miljard dollar zal bedragen, vergeleken met de voorspelling van 6,2 miljard dollar die het in juli deed. In 2001 bedroegen de muziekverkopen via het internet nog 0,9 miljard dollar. Vorige maand startte enerzijds MusicNet, onder het bewind van AOL Time Warner, Vivendi Universal en EMI, en anderzijds Pressplay, in handen van Vivendi Universal en Sony. De samenwerking van de muziekmaatschappijen beperkt zich voorlopig tot het aanbieden van een gezamenlijk internetplatform. De afgelopen twee jaar sprongen fusiegesprekken tussen enerzijds EMI en AOL Time Warner en anderzijds EMI en Bertelsmann af. Beide gesprekken waren nutteloos omdat de fusievoorstellen botsten met de regels van de mededingingsautoriteiten. Niet alleen voor EMI zou een strategische partner meer dan welkom zijn. Ook de muziekdivisie van AOL Time Warner deelde het afgelopen jaar in de brokken. Warner Music zag de muziekverkopen tijdens het afgelopen jaar 4 procent lager gaan. Het lichtpunt bij de platenmaatschappijen komt van Vivendi Universal. De groep, die een marktaandeel haalt van 26 procent in de VS, verwacht in 2002 minstens 4 albums die meer dan 10 miljoen exemplaren zullen verkopen. Vorig jaar was alleen het album Hot Shot van Shaggy goed voor meer dan 10 miljoen verkochte albums wereldwijd. PVM