Winstwaarschuwingen voor platenmaatschappijen

De Britse platenmaatschappij EMI Group zag zijn aandeel afgelopen dinsdag 35 procent terugvallen. Dat is het grootste eendagsverlies dat het aandeel ooit geleden heeft. EMI waarschuwde dat de winst voor belastingen 20 procent lager zal uitkomen dan vorig jaar door een terugvallende verkoop.Volgens de derde grootste platenmaatschappij spenderen consumenten in de Verenigde Staten en Latijns Amerika sinds juli gevoelig minder. De terugval wordt nog versterkt na de terreuraanslagen in de Verenigde Staten. Volgens analisten is EMI er ook niet in geslaagd voldoende hitalbums op de markt te brengen en nieuw talent aan te trekken. De verkoop van het Glitter-album van Mariah Carey was een teleurstelling. Voorts lijdt EMI onder een terugvallende vraag omdat de gratis muziekdiensten via het internet potentiële omzet tenietdoen. Naar eigen zeggen zal het marktaandeel van EMI dit jaar echter niet afnemen. In juli deelde EMI mee dat het marktaandeel toegenomen was van 11,9 tot 13 procent.De aandelen vielen desondanks terug van 214 tot 116 pence, het laagste peil in het laatste decennium. Ongeveer 36 miljoen aandelen kwamen in andere handen terecht, een volume dat 7 keer hoger ligt dan het driemaandelijks gemiddelde.Algemeen directeur Eric Nicoli heeft al maatregelen aangekondigd om de kosten te verminderen. EMI zou nu gesprekken voeren met mogelijke partners om de productie en distributie van cd-schijfjes uit te besteden. Samen met andere herstructureringen moet dit resulteren in jaarlijkse besparingen van 65 miljoen pond. Vorig jaar werd een fusie van EMI met Time Warner afgewezen door de mededingingsautoriteiten. Eén maand later kondigden EMI en Bertelsmann samenwerkingsplannen aan, maar deze werden in mei van dit jaar afgeblazen, opnieuw vanwege de mededingingsautoriteiten.EMI is niet de enige platenmaatschappij die problemen ondervindt. Ook concurrent AOL Time Warner verlaagde maandag zijn winst- en omzetverwachtingen voor 2001. De winstwaarschuwing is een gevolg van de dalende advertentie-inkomsten. In tegenstelling tot EMI, is AOL Time Warner voor een belangrijk deel van de omzet afhankelijk van advertentie-inkomsten. De terugval in de advertentiemarkt werd nog versterkt door de terreuraanslagen in de Verenigde Staten. Voor AOL Time Warner hadden de aanslagen ook een directe negatieve impact op de omzet. Door de doorlopende berichtgeving van de aanslagen op bijvoorbeeld CNN verloor het bedrijf naar eigen zeggen belangrijke advertentie-inkomsten.Veel beter vergaat het Vivendi Universal, dat ondanks de economische malaise bevredigende halfjaarresultaten meedeelde. De bedrijfskasstroom steeg met 42 procent tot 4 miljard euro. Het bedrijf zegt het doel van 10 procent omzetgroei en 35 procent toename van de bedrijfskasstroom dit jaar zeker te halen. Analisten reageerden enthousiast en beschrijven Vivendi Universal als een defensief aandeel in de mediasector. Dit dankt het aan de lage afhankelijkheid van advertentie-inkomsten (1 procent) en het groot aantal (trouwe) abonnees. Het bedrijf deelde ook mee dat het zijn belang van 22 procent in de Britse satellietzender British Sky Broadcasting (BSkyB) voor 4,2 miljard euro aan Deutsche Bank verkoopt. Vivendi zag zich verplicht zijn aandeel in de zender van Rupert Murdoch te verkopen om in orde te zijn met de concurrentieregels van de Europese Unie. PVM