Yahoo!

(tijd/bloomberg) - Yahoo!, de bekendste portaalsite op internet, verwacht dat de terroristische aanslagen van 11 september weinig gevolgen hebben voor de resultaten over het derde kwartaal, die vandaag gepubliceerd worden. Voor het vierde kwartaal zullen die gevolgen er wel zijn, omdat heel wat adverteerders en publiciteitsagentschappen hun advertentieplannen na de aanslagen voort hebben ingeperkt.Volgens sommige ramingen zouden de publiciteitsbudgetten dit jaar met 9 procent teruggeschroefd worden en volgend jaar nogmaals met 2 procent. De bedragen die voor publiciteit op internet bestemd zijn, zouden er nog sneller kunnen op achteruit gaan. Toch wijzen de internetbedrijven er zelf op dat zij beter in staat zijn om gerichte publiciteitscampagnes te voeren.Yahoo! haalde Wenda Harris Millard binnen als directeur advertentieverkopen. Millard was vroeger directielid bij DoubleClick Inc en bij Ziff Davis Media. De post van verantwoordelijke voor de verkoop van publiciteit was bij Yahoo! al vacant sinds mei.De 27 analisten waarvan de winstvoorspellingen bijeengebracht werden door IBES, ramen de winst over het derde kwartaal gemiddeld op 0,7 dollarcent per aandeel. Vorig jaar behaalde het bedrijf in het derde kwartaal nog een winst van 8 dollarcent per aandeel. De analisten zullen de cijfers evenwel met argusogen bekijken. Op 11 juli maakte het bedrijf zijn resultaten over het tweede kwartaal bekend, waarbij, na enig wegmoffelen van kosten voor overnames en personeelsinkrimping, een winst van 8,71 miljoen dollar werd aangekondigd. Maar toen het bedrijf zijn rapport voor de Securities and Exchange Commission publiceerde, stond daarin plots een verlies van 48,5 miljoen dollar. GVL