Young & Rubicam en Euro RSCG groeperen Europese media-aktiviteiten

(tijd) - De reklamebureaus Young & Rubicam en Euro RSCG staan op het punt om hun media-aktiviteiten in Europa te groeperen. In elk land richten ze een gemeenschappelijke onderneming op die hun planning en aankoop van mediaruimte regelt. Het nieuwe mediacenter zou de naam Mediapolis meekrijgen. In België haalt het bedrijf echter niet de vereiste kritische grootte, waardoor gezocht wordt naar samenwerking met een ander mediacenter.De gekombineerde media-aankoop van Young & Rubicam en Euro RSCG in Europa vertegenwoordigt een omzet van circa 5 miljard dollar. Volgens Alain de Pouzilhac, voorzitter van het Franse Euro RSCG, kan niet naast de trend gekeken worden om de mediarol van een reklamebureau te scheiden van zijn kreatieve funktie. Alleen is Euro RSCG niet groot genoeg om met een eigen mediacenter te beginnen. Daarom kiest het voor een joint venture met Young & Rubicam, nadat onderhandelingen met Zenith (Saatchi) afsprongen. Euro RSCG en Young & Rubicam werkten al samen in Frankrijk in het mediacenter Mediapolis.