Advertentie
Advertentie

Zegelprognostiek

Waarom mag De Post een postdienst verkopen en tegelijk stellen dat ze deze dienst maar in 95 procent van de gevallen correct zal leveren? Dat is wat gebeurt met de prior-postzegel. De prior-zegel koop je niet om de zegel. De zegel is enkel het bewijs dat je voor de dienst hebt betaald. Het aanbod van De Post is ogenschijnlijk glashelder: wie een brief met prior-zegel voor 18 uur post (voor zover die postbus na 18 uur nog wordt gelicht) die kan erop rekenen dat de brief de volgende dag bij de bestemmeling in Belgie wordt besteld. Deze verplichting geldt trouwens voor alle brievenpost, ook voor de brieven zonder prior-zegel. De Post heeft echter een beheersovereenkomst met de federale overheid dat deze verplichting maar in 95 procent van de gevallen moet worden nagekomen. In de praktijk is dat maar in 70 tot 80 procent van de gevallen zo. Hoe dit percentage wordt gemeten, is allerminst transparant. Het lijkt wel alsof de sorteerders zodra de bel voor het einde van de werktijd luidt, hun jas nemen en naar huis stappen, het onvoltooide sorteerwerk achterlatend. Andere postmensen tellen dan wellicht hoeveel brieven ongesorteerd blijven liggen. Of legt de postbode wiens tas vol is of werktijd er op zit de niet bestelde brieven netjes aan de kant tot de volgende dag? De Post mag dat allemaal doen omdat ze een overheidsbedrijf is en een monopolist bovendien. Althans voor een deel van de brievenpost. Voor andere producten moet De Post concurreren met prive-bedrijven. Particuliere bedrijven kunnen zich niet veroorloven wat De Post wel kan. Een bedrijf dat een product of dienst verkoopt maar slechts gedeeltelijk levert, wordt onverbiddelijk aan de schandpaal genageld of zelfs beticht van oplichting of fraude. Test-Aankoop, de economische inspectie, de eetwareninspectie, het parket: allemaal staan ze klaar om bedrijven die niet leveren waarvoor ze betaald worden ter verantwoording te roepen. De Post rekent erop dat de dienst voorafbetaald is en maar weinigen hun geld zullen terugeisen, laat staan dat zij de moeite doen om te bewijzen dat de prior-brief inderdaad niet de volgende dag ter bestemming was. Hoeveel geld De Post heeft terugbetaald, is niet bekend maar de gevallen dat families die geboortekaartjes of overlijdensberichten verstuurden hun geld terugvragen omdat de zendingen ondanks prior te laat toekwamen, zijn legio. Ook tal van bedrijven zijn al bedot. In zijn boek 'De postbode belt twee keer' schrijft de voormalige Post-baas Frans Rombouts dat hij de postmensen confronteerde met het bedrijf dat een promotieactie compleet de mist zag ingaan omdat De Post de mailing te laat bestelde. Zo zouden zij de gevolgen van hun onzorgvuldigheid beter begrijpen. Vele jaren geleden was prior een succesvolle voetbalprognostiek. De prior-zegel heeft zijn naam niet gestolen. Een brief met een prior-zegel versturen lijkt sterk op een gokspel. Kris Barrezeele