Advertentie
Advertentie

Zeker doen

1. Alleen met toestemming. Permission of opt-in marketing, heet dat. U vraagt uitdrukkelijk de toestemming om het adres voor commerciële doeleinden te mogen gebruiken.2. Korte paragrafen. U kunt beter een hele reeks links in een e-mail zetten, dan een lange, doorlopende tekst. Eikelenboom: Als je vijftien verschillende onderwerpen wil aan bod laten komen, zet dan de vijf meest relevante voorop. De relevantie wordt bepaald door het klik- en koopgedrag van de ontvanger, en kan dus variëren. Reken er niet op dat mensen de tijd nemen om een hele e-mail te lezen, op zoek naar interessante info.3. Personaliseer. Een persoonlijke aanpak hoeft niet noodzakelijk via de inlassing van een naam in de aanspreking. Bedrijven die voor het eerst ontdekken dat dat kan, vinden het leuk een naam tien keer in de brief in te lassen. Dat is niet de bedoeling. De klant snapt ook dat daar een computer achterzit en dus gaat het effect verloren. De persoonlijke aanpak uit zich eerder in het aangepast aanbod. Waarom krijgt iemand die e-mail?4. Registreer en evalueer. E-mailmarketing is een proces van gegevens correct opslaan en daar lessen uit trekken.5. Korte regels. Maximum 60 tekens per regel.6. Zelfde stijl als de website. Vermijd een stijlbreuk.7. Een uitweg creëren. Eikelenboom: Maak geen kosten voor mensen die niet geïnteresseerd zijn. Wek geen frustraties op. Zorg ervoor dat ze met één klik hun registratie in je databank ongedaan kunnen maken (unsubscribe). Mensen die een gemakkelijke uitweg zien, zijn bovendien sneller geneigd in eerste instantie hun adres op te geven. Als je bang bent adressen te verliezen, moet je leren anticiperen: wanneer haakt iemand af en waarom? Moet je die adressen permanent uit je databank verwijderen? In de VS worden die gemakkelijker opnieuw opgevist na verloop van tijd. Je kan een aanleiding zoeken om het later nog eens te proberen bij een klant, bijvoorbeeld wanneer je nieuwsbrief veranderd is. Maar dan heel sec, voorzichtig. Bij ons ligt het gevoelig. Ik zou het niet doen.8. Zorg dat je techniek in orde is. Maak e-mails die leesbaar zijn onder de verschillende e-mailprogrammas. Laat de keuze tussen gewone en HTML-versies open.9. Laat de keuze aan de consument. Laat zijn gedrag bepalen wat en hoeveel je verstuurt.10. Dynamische content. Het neusje van de zalm: in de e-mail zit een code verwerkt die gekoppeld is aan het tijdstip waarop iemand het bericht leest en het item dat dan van toepassing is. Nuttig bij promoties: loopt de actie slechter dan verwacht, maak dan het aanbod aantrekkelijker voor wie het later leest. Is de stock uitgeput, zorg er dan voor dat er een ander bericht in de plaats staat.