Zogezegd

Bart de Wever, de ondervoorzitter van de N-VA, over zijn klacht tegen Louis Michel op basis van de genocidewet 'Dat was een guerrillatechniek. Ik speelde al lang met het idee om Michel, toch een hypocriete figuur, een loer te draaien. Maar voor de verkiezingen zag de partij dat niet zitten omdat zo'n actie het serieux van de N-VA zou doorbreken. Nu zijn mijn partijgenoten aangenaam verrast dat die klacht zoveel heeft teweeggebracht. Natuurlijk was de timing tijdens de Europese top in Thessaloniki perfect. Diezelfde dag kwam ook het nieuws dat de haven van Antwerpen wel eens onder een Amerikaanse boycot zou kunnen lijden. Al was dat eigenlijk in scene gezet: ik had dat soort bedenkingen al in de haven opgevangen en de media een beetje in die richting gestuurd. Tegen het avondjournaal bleek dan ook nog dat de Amerikanen het been stijf hielden. En zo werd het ongelooflijk groot nieuws. Mijn naam heeft zelfs tot tweemaal toe in The New York Times gestaan. Maar laten we eerlijk zijn: dit is een gimmick, geen strategie die je op lange termijn kunt volhouden.' Knack Jaap van Duijn, econoom, over de Europese economie 'Als er niets gebeurt, gaat Europa economisch en sociaal zeker achteruit. Het niveau van de welvaartsstaat is niet vol te houden. Het cruciale probleem voor de landen in het eurogebied is dat er te weinig mensen aan het werk zijn. Alles draait om de willingness to grow. Zijn meer Fransen, Duitsers en Nederlanders bereid langer te werken? Ze wekken niet de indruk. Europeanen gaan liever met vakantie. Dat mag, maar dan moeten ze in de toekomst tevreden zijn met minder geld in hun beurs. Ook in een indianeneconomie kun je een vreugdevol leven hebben.' NRC Handelsblad Jan Coene, de topman van de weefgetouwenproducent Picanol, over concurrentie in het bedrijf 'Ik hou van positieve concurrentie binnen een bedrijf. Zo was het organogram van Picanol vroeger een grote kerstboom, die we hebben platgelegd door het bedrijf op te splitsen in tien business units. Nu hebben we een vlakke organisatie met zeventien managers. Die rapporteren allemaal aan mij, en eigenlijk zijn dat ook zeventien managers die competitie voeren onder elkaar, want ze willen allemaal mijn plaats innemen. Zo zit de competitiegeest al in het systeem ingebouwd. Door positieve concurrentie te stimuleren, motiveer je het aanwezige talent om te presteren. Je kunt maar succes hebben als iedereen die onder jou staat je plaats wil innemen en als ze allemaal hun uiterste best doen om beter te presteren. Ik wil met veel plezier mijn plaats aan iemand anders afstaan, maar dan moet die wel eerst bewijzen dat hij beter is.' Vacature Bart Vanreusel, hoogleraar sportsociologie, over de Tour de France 'Een bergrit in de Tour, die heeft vaak al dezelfde ingredienten als een Grieks drama. De Tour is een complex van mythes. De entertainmentindustrie heeft de functie overgenomen van de religie, van de ideologie. Dat heeft ze perfect gedaan. De grote verhalen die we vroeger in de bijbel lazen, van allerlei sagen en mythen, die vinden we nu terug in de sport. De spektakelindustrie is niet dom. Die doet dat op een prachtige, sterke manier. Daarom weet ik ook zeker dat de Tour de France helemaal niet in gevaar is door dopingverhalen. Integendeel, de positie van de Tour is sterker dan ooit.' De Volkskrant