Advertentie
Advertentie

Zure melk, schrale honing

Het land van melk en honing. Zo omschrijven gereputeerde onderzoeksbureaus nu al jaren de niet eens zo verre toekomst waarin het internet zodanig evident is, dat we het zelfs niet meer bij naam noemen.Het collectieve enthousiasme rond alles waar e voor staat, werd in de hand gewerkt door de nooit eerder geziene koersontwikkeling van de dotcom-bedrijven. Eerst in de VS, daarna in Europa en Azië zijn de afgelopen jaren tienduizenden bedrijfjes uit de grond gestampt die zich wisten te laten financieren door durfkapitalisten en kleine beleggers. Een min of meer deftig businessplan kunnen voorleggen, was vaak niet eens nodig. En waarom zou het: bij elke beursgang van een dotcom was de vraag naar de nieuwe aandelen steevast een veelvoud van het aanbod. Beleggers en commentatoren spraken van een teleurstelling indien de aandelen op hun eerste noteringsdag slechts 50 procent hoger afklokten.De beursgang van World Online in maart leerde dat het ook anders kan. Het Nederlandse internetbedrijf voldeed nochtans aan alle voorwaarden om in de nieuwe economie een geslaagd debuut te maken: zware verliezen, maar een stijgend aantal klanten die in een verre toekomst tonnen geld zouden binnenbrengen. De operatie draaide echter op een flop uit.Sindsdien gaat het veel internetbedrijven niet echt voor de wind op de beurs. Het Britse Lastminute.com bijvoorbeeld trok net als World Online in maart naar de beurs. Het wordt op nog amper een derde van de introductieprijs genoteerd. Ook elders in Europa en de VS is de internetmotor die groeibeurzen als Nasdaq en Easdaq lange tijd vooruitstuwden, beginnen sputteren.Vorige week nam de twijfel omtrent de toekomst van de sector verder toe toen het Britse Boo.com, dat merkkledij via internet verkocht, na amper enkele maanden activiteit het faillissement aanvroeg. Nu was Boo.com niet de eerste de beste: het bedrijf was opgericht met een startkapitaal van meer dan 5 miljard frank en kon rekenen op de steun van LVMH-topman Bernard Arnault en het Italiaanse Benetton, die echter weigerden vers geld in de start-up te pompen.Maandag liet het Britse Netimperative.com weten in vereffening te gaan. Volgens Pricewaterhouse Coopers zal het hier niet bij blijven, want zowat een kwart van de Britse internetbedrijven krijgt volgens het accountantskantoor de komende zes maanden met ernstige liquiditeitsproblemen af te rekenen.Nu blijkt ook het Amerikaanse Walt Disney, niet meteen een start-up, met een internetkater te zitten. Het concern sluit zijn on-linespeelgoedzaak Toysmart, amper negen maanden nadat het er een meerderheidsbelang in had genomen.Paniek is onnodig. Indien we blijven geloven dat de informatiesnelweg ons leven even ingrijpend verandert als de grote industriële revoluties van weleer, zijn correcties die het kaf van het koren scheiden niet enkel normaal maar vooral nuttig. Want uiteindelijk zullen ook in de nieuwe economie enkel die bedrijven overleven die erin slagen productiemiddelen op een rendabele manier in te zetten om een goed eindproduct- of dienst af te leveren. Of dat product nu digitaal dan wel analoog is, maakt op het einde van de dag niet uit.Tegelijk groeit het vermoeden dat de grote winnaars van de nieuwe economie spelers uit de oude economie zullen zijn. Voorwaarde is wel dat ze tijdig het potentieel van het internet begrijpen en het op een intelligente, consistente manier integreren in hun globale organisatie. Luc VAN AELST