Evenementenspecialist bouwt desinfectiecontainers voor Australië

Carrefour testte het eerste exemplaar van de desinfectiecontainer begin april aan een supermarkt in Brussel.

Het evenementenbureau CityCubes zag door corona in één klap 80 procent omzet wegvallen. Het vond een desinfectiecontainer uit, die tot in Australië gebruikt wordt.

Het Belgische evenementenbureau CityCubes is gespecialiseerd in het bouwen van pop-ups en ontwikkelen van originele promotiestunts voor bedrijven. Op Tomorrowland plaatst het al enkele jaren de supermarkt van Carrefour. Op Pukkelpop ontwikkelde het de stand van Hello Bank!, op andere festivals ondersteunde het de standen van de Nationale Loterij en in verlaten winkelpanden ontwerpt het pop-ups voor bedrijven die een nieuw product of concept wilden lanceren. Maar toen sloeg corona toe. In één klap viel 80 procent van de 4 miljoen euro omzet weg.

CityCubes bleef niet bij de pakken zitten en bokste in geen tijd - samen met decor- en standbouwers in ons land - een 'desinfectiecontainer' in elkaar. Met die gepimpte zeecontainer uitgerust met draaihekken en desinfectiemateriaal, kunnen mensen 'veilig' en 'smetteloos' met hun kar de supermarkt binnen en buiten. Carrefour testte het eerste exemplaar begin april aan de ingang van een supermarkt in Brussel.

'Het experiment kreeg een enorme media-aandacht in verschillende landen', zegt Citycubes oprichter Dieter Veulemans. 'We zijn onmiddellijk met een licentiemodel begonnen om onze 'desinfectietunnel' in andere landen te verkopen.'

In Australië kwam Veulemans dankzij Flanders Invest & Trade (FIT) in contact met Dnata, een specialist in de bagageafhandeling op luchthavens en een zusterbedrijf van de luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai. Dnata kocht vier tunnels en wil als licentiehouder optreden in Australië, Nieuw-Zeeland en Singapore. Er wordt nu onderhandeld over de levering van 150 tunnels voor luchthavens in die landen. Er zijn ook gesprekken over de levering van desinfectiebooths voor gevangenissen in Australië en zelfs huisdierencrematoria in het VK.

Alcoholvrije spray

Veulemans richtte voor de commercialisering het bedrijf Disinfect op en paste zijn 'containermodel' lichtjes aan. Omdat de desinfectietunnels binnen worden geïnstalleerd, werd de stalen container vervangen door 2,5 meter hoge en 3 meter lange aluminiumframes die door de Belgische standenbouwer beMatrix werden gebouwd. Daarin werd dan een motor ingebracht, die droge desinfecterende mist verspreidt op basis van HOCL, waterstofhypochloriet. Die lichaamseigen imuunmolecule zit ook in witte bloedcellen om ons weerbaar te maken tegen virussen.

Met die alcoholvrije spray - belangrijk in moslimlanden, want moslims mogen niet in contact komen met alcohol - worden mensen in 20 à 30 seconden beneveld en gedesinfecteerd, zonder nat te worden. Disinfect verzorgt via een netwerk van Belgische standenbouwers de integratie van alle onderdelen.

Veulemans: 'In Australië kregen we vlot de vergunning voor ons product. In België duurt het maanden om door de administratieve molen te geraken en kost dat handenvol geld. Frustrerend. Hoewel we via Australische en Amerikaanse labotesten konden bewijzen dat onze drymistmachines veilig waren voor de mens en werkten als ontsmettingsmiddel tegen SARS, gele koorts en Covid- 16 en -17. België eiste Europese labotesten voor Covid-19, maar alle labo's zitten overvol.'

Het 'disinfectieproject' is al lichtjes winstgevend, zegt Veulemans. Maar door het ineenklappen van de evenementensector moest CityCubes wel vijf van de zestien mensen ontslaan. 'In die sector is niet onmiddellijk beterschap op komst. Gelukkig kan ons Instragram-event in Brussel dit weekend doorgaan, omdat we werken met groepjes van maximum vijf bezoekers die een 40-tal kamers bezoeken. Vorig jaar hadden we 35.000 bezoekers.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie