Onverwacht uitstel voor pps spoorlijn luchthaven

(tijd) - De bouw van de spoorlijn die Brussels Airport met Antwerpen moet verbinden, kan nog niet beginnen. De partners in de publiek- private samenwerking (pps), die daarvoor is opgezet, raken het nog niet eens over enkele technische details. Het pps-project is een onderdeel van Diabolo, het plan voor de spoorontsluiting van de nationale luchthaven. Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorweginfrastructuur, had voor gisteren het financiële akkoord tussen twee investeringsgroepen, Infrabel en een bouwconsortium aangekondigd. Die investeringsgroepen zijn het Duitse HSH Nordbank AG en het Australisch-Britse Babcock & Brown. Ook het bouwcontract zou dan toegewezen worden, zodat de werken volgende maand aangevat kunnen worden. Maar een laatste 'technisch probleem' raakte in de nacht van donderdag op vrijdag niet opgelost en dus gaat de zaak voorlopig niet door, zegt Frédéric Petit, de woordvoerder van Infrabel. De oprichting van Northern Diabolo nv verscheen gisteren in het staatsblad. Die projectvennootschap bouwt en financiert de spoorlijn en stelt ze daarna ter beschikking van Infrabel. Die nv haalt zijn inkomsten uit drie bronnen: een supplement op elk treinticket, een jaarlijkse vergoeding van 9 miljoen betaald door Infrabel en 0,5 procent van de omzet van het binnenlandse reizigersvervoer van de NMBS. De kostprijs van het project bedraagt 540 miljoen euro, waarvan Northern Diabolo ongeveer 290 miljoen euro financiert. GUM