weekboek

Het nirvana van lithium

Puur goud voor beleggers: een lithium-ion batterij ©REUTERS

Temidden alle euforie over herlaadbatterijen, waren beleggers even vergeten dat er nog leven zit in de oerklassieke startbatterij.

Natuurlijk gingen dé beleggersverhalen deze week over Roularta (19,52 euro, +33,9%) en Ablynx (16,08 euro, +30,5%). Over het eerste bedrijf leest u meer in ons coververhaal, de Gentse biotechnologiegroep trekt tien jaar na de Brusselse beursgang gewapend met een wetenschappelijke en commerciële doorbraak naar het biotechwalhalla Nasdaq.

Ablynx katapulteerde ook stadsgenoot Argen-x (21,70 euro, +17,3%) naar een record. Dat mag niet verbazen: Argen-x werkt net als Ablynx met antilichamen van kameelachtigen en trok dit voorjaar met succes naar de Amerikaanse beurs Nasdaq. En wie CEO Tim Van Hauwermeiren - die zijn carrière begon bij Ablynx - zaterdag op de Dag van de Tips van de beleggersclub VFB bezig hoorde, weet dat de man verdraaid overtuigend uit de hoek kan komen.

Toch viel onze aandacht deze week vooral op de even sluipende als indrukwekkende recordreeks die Umicore (72,81 euro, +4%) aan het neerzetten is. Een reeks die een aardige ‘support act’ is bij de Bel20-rally tot het hoogste peil sinds januari 2008 .

Logischerwijs leveren de zwaargewichten uit de banksector de meeste brandstof. Maar de materialengroep is ondanks haar beperkte gewicht in de beursindex - zelfs na de klim met 40 procent in 2017 slechts 5 procent - goed voor 61 van de ongeveer 450 punten die de Bel20 sinds Nieuwjaar won. Ter vergelijking: ING en KBC brengen samen 200 punten aan.

Stalen ballen

Waarom beleggers Umicore sinds begin dit jaar dik 2 miljard euro meer waard achten? Twee letters: EV, kort voor electric vehicles.

De markten lopen storm voor alles wat met elektrische auto’s te maken heeft en Umicore zit als hofleverancier van materialen voor lithium-ion herlaadbatterijen in elke korf aandelen die slimme zakenbankiers in Londen opstellen voor klanten die met één muisklik een scheut EV in hun portefeuille willen.

©Mediafin

Het gevolg: een beursrally die analisten in snelheid genomen heeft. Hun gemiddelde koersdoel ligt intussen zo’n 15 procent onder de beurskoers. Toch zijn er relatief weinig verkoopadviezen. Omdat je stalen ballen moet hebben om tegen het onverwoestbaar lijkende EV-momentum in te gaan. En natuurlijk omdat de ‘fundamentals’ snor zitten: het beurshuis Berenberg raamt dat de snel groeiende vloot elektrische auto’s in de wereld met zo’n 1.000 GWh zal toenemen tegen 2026 (zie grafiek). Om u een idee te geven: dat is het equivalent van het jaarlijkse stroomverbruik van zo’n 300.000 gezinnen.

Sta ons toe een kleine kritische opmerking te maken. Bij de huidige waardering - 21 keer de verwachte bedrijfswinst van zo’n 3,4 euro per aandeel in 2017 - lijken beleggers het marktleiderschap van Umicore in de dominante NMC-materialen (nikkel-mangaan-kobalt) voor kathodes te extrapoleren naar de verre toekomst. Kathodes met nikkel kunnen voor eenzelfde gewicht meer energie opslaan en zijn cruciaal om elektrische auto’s te bouwen die niet om de haverklap op zoek moeten naar een stopcontact.

Maar ook de rivalen BASF en Johnson Matthey zitten niet stil. Die twee hebben net als Umicore via hun katalysatorenafdeling al decennia een voet tussen de deur bij alle grote autofabrikanten. En volgens Berenberg doen beleggers er goed aan vooral Johnson Matthey niet te onderschatten.

©Johnson Matthey

Het moet gezegd: de presentatie die de Britten vorige maand gaven, oogt overtuigend. Ze maken zich sterk met eLNO een alternatief voor NMC in huis te hebben. eLNO staat voor ‘verbeterd lithium-ionnikkeloxide’ en zou meer energie-efficiëntie tegen een lagere kostprijs leveren.

Bovendien is er minder kobalt voor nodig. Dat is potentieel een groot pluspunt, want het gros van de wereldvoorraad van dat materiaal komt uit het erg onstabiele Congo. De eerste commerciële toepassingen voor eLNO komen ten vroegste in 2021 op de markt, maar het is een factor die beleggers het best verrekenen. ‘De aankondiging betekent dat Johnson Matthey ook in de toekomst een belangrijke speler zal zijn’, vat Berenberg samen.

Start me up

We zouden te midden van alle ‘EVforie’ bijna vergeten dat de klassieke startbatterij voor auto’s - de lood-zuurversie - springlevend is. De loodprijs noteerde mede door de aanbodschaarste over het eerste halfjaar 32 procent hoger dan een jaar eerder.

Gevolg: de omzet van het Kempense Campine (20 euro, +21,7%), dat lood uit afgedankte autobatterijen recycleert, ging 35 procent hoger. En dat leidde tot een ruime verviervoudiging van de bedrijfswinst. Wie denkt dat Campine het dit jaar goed doet, moet trouwens de Franse branchegenoot Recylex checken. Die marktleider in loodrecyclage zag zijn beurskoers in Parijs sinds februari verdrievoudigen.

Hoe Campine oude startbatterijen recycleert

Campine legt op YouTube mooi uit hoe de loodrecyclage werkt. Het filmpje is sinds het in 2012 online floepte geen hit van ‘Despacito’-proporties geworden, maar we kunnen het u warm aanbevelen.

Je doet er zelfs een ‘Vlaanderen Vakantieland’-tip in op. Ik heb me voorgenomen een van de komende weekends naar Kruishoutem te trekken. Naar ‘Shoes or no Shoes’. Deels voor de kunstzinnige schoenencollectie. Maar vooral voor de loden dakbedekking van Campine.

DE CASHMACHINE WARMT ZICH OP

Een bedrijf dat de komende drie jaar bijna 40 procent van zijn beurswaarde - 2,6 miljard euro - aan de aandeelhouders uitkeert. Het bestaat, noteert op de Brusselse beurs en heet Telenet (58,68 euro, +4,8%).

Dat besluit het opvallendste analistenrapport van de week. In een round-up van de Belgische telecomsector verhoogt het beurshuis JPMorgan het koersdoel voor Telenet tot 69 euro, het advies blijft 'kopen'.

Analiste Nawar Cristini denkt dat de telecom- en mediagroep in februari over het boekjaar 2017 weleens een monsterdividend van 10 euro per aandeel kan aankondigen. En daar stopt het niet: over de boekjaren 2018 en 2019 zou de groep respectievelijk 7 en 5 euro naar de aandeelhouders laten vloeien. Samen 22 euro.

Wie met andere woorden nu een aandeel Telenet koopt, zou via dividenden in drie jaar 38 procent van zijn inleg teruggestort krijgen. Bruto weliswaar, netto gaat daar bij een regulier dividend 30 procent roerende voorheffing af.

Vanwaar die verwennerij? Ten eerste: dankzij het knusse duopolie met Proximus genereert comakijkend Vlaanderen voor Telenet massa's vrije kasstroom, zeker naarmate de grootste investeringen in het netwerk van de telecomoperator BASE achter de rug zijn. JPMorgan voorspelt tegen 2019 500 miljoen vrije kasstroom per jaar, tegen 266 miljoen in 2016.

En dan is er nog de sappigste quote van het rapport. 'De schuldenhefboom ligt nu onder de comfortzone van Telenet'. Vrij vertaald: Telenet heeft te weinig schulden. Dat klinkt voor niet-ingewijden iet of wat bizar voor een bedrijf dat per 30 juni 5 miljard euro schulden torst.

Maar de groep streeft er al jaren naar haar balans stevig te laten zweten, door voor 3,5 à 4,5 keer de jaarlijkse brutobedrijfswinst (ebitda) schulden op de balans te laden.Op dit moment is dat 'maar' 3,4 keer. 'Die verhouding tot 4 laten stijgen, geeft Telenet de marge om 40 procent van de beurswaarde uit te keren', becijfert Cristini.

Bij een hefboom van 4,5 keer kan dat nog meer worden. U merkt het: de kans is reëel dat de overheid zich de komende jaren niet alleen door de dividenden van Proximus rijk mag rekenen, maar ook door de roerende voorheffing op de Telenet-verwennerij.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content